.

.

piątek, 25 maja 2012

Ciasto toffi wg Aleex


Wczoraj dotarłam do domu późnym popołudniem, a raczej, żeby być w zgodzie z prawdą, wczesnym wieczorem. Miałam mnóstwo zajęć szkolnych i prywatnych. Od jutra też będę zajęta, bo przede mną sprawdzanie matur. Zmykam, aby się naszykować, a was zapraszam na obiecane ciasto z tego przepisu. Jest pyszne, ale... jego przygotowanie koniecznie trzeba rozłożyć na kilka dni. Aby świetnie smakowało w niedzielę, już w środę musimy upiec blaty, w piątek wieczorem lub najpóźniej w sobotę rano trzeba przełożyć je kremem śmietankowym i odstawić do lodówki, aby zmiękło. Ciacho jest pyszne. Piekłam je na komunię chrześniaka Gwiazdeczki i naprawdę wszystkim smakowało. Spróbujcie.

Składniki:

Ciasto:
• 50 dag mąki
• pół szklanki cukru pudru
• 15 dag miodu
• pół kostki masła lub margaryny
• 2 jajka
• cukier waniliowy
• 1 łyżeczka sody oczyszczonej

Krem:
• pół litra śmietany kremówki
• 3 łyżeczki żelatyny

Dodatkowo:
• 1 puszka mleka słodzonego skondensowanego (gotowana pod przykryciem 3 godziny) lub gotowa masa krówkowa z puszki
• 10 dag orzechów włoskich

Sposób przygotowania:

1. Z podanych składników zagnieść ciasto i podzielić je na 2 równe części.



2. Każdą część rozwałkować i wylepić nią dno blaszki o wymiarach 31x20 wyłożonej papierem do pieczenia.


3. Upiec dwa blaty w piekarniku rozgrzanym do 200 stopni C. Każdy piec ok. 15 minut. Uwaga! Blaty najlepiej upiec 2-3 dni wcześniej, aby nieco zmiękły.


4. Blaty ciasta wystudzić na kratce.


5. Przygotować krem śmietankowy: Śmietanę ubić na puszystą masę. Żelatynę rozpuścić w minimalnej ilości gorącej wody, ostudzić, zmiksować ze śmietaną.



6. Kremem śmietankowym przełożyć dwa ostudzone (najlepiej już po leżakowaniu) placki.



7. Puszkę z masą krówkową otworzyć i wstawić do naczynia z wrzątkiem. Zostawić, aby masa zmiękła. Dokładnie rozmieszać.



8. Na wierzchu ciasta rozsmarować masę toffi.


9. Orzechy posiekać, posypać nimi wierzch ciasta.


10. Ciasto przechowywać w lodówce. Najlepiej smakuje, gdy poleży w lodówce ok. 1-2 dni.


Smacznego.

16 komentarzy:

  1. U mnie w rodzinie to ciasto funkcjonuje pod nazwą 'krówka' i jest jednym z naszych ulubionych :)

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo lubię tego typu ciasta i wprost nie mogę się doczekać kiedy będę mogła upiec podobne i pożreć choć kawałek :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda wspaniale! Przepis zapisany do zrobienia;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak oglądam Twoje posty i (być może się mylę) ale przyzwyczajanie do zwykłego miksera wygrywa z ukochanym kenwoodem...
    też go mam jednak do szybkich kremów wybieram zawsze mikser tradycyjny...:-)
    ciacho znam jest baaaardzo dobre i polecam tym co nie próbowali

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie tak - kenwood jest ukochany nadal, ale jest naprawdę mocny i śmietanę potrafi ubić na... masło w kilka chwil. Jeśli nie mam czasu, aby pilnować kenwooda przy ubijaniu śmietany, sięgam po stary mikser. Zresztą obydwa przydają się w kuchni :))) Pozdrawiam, Aleex.

      Usuń
  5. Jak zawsze wszystko szczegółowo przedstawione i pyszne :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam ciasto, jest naprawdę pycha :))) Aleex.

      Usuń
  6. Ja robię takie trzy blaty smaruje powidłami śliwkowymi i kremem grysikowym. Na wierz smaruję niewielką ilością masy i robię zygzaki z roztopionej gorzkiej czekolady tez jest pyszne:-)) To ciasto wypróbuje na pewno gdyz będzie zupełnie inaczej smakowało.

    OdpowiedzUsuń
  7. Właśnie zrobiłam ciasto wg tego przepisu i jestem pozytywnie zaskoczona. Należę do grona laików kuchennych :)) a, że wszystko jest pięknie opisane i uwiecznione na fotografii, nie miałam żadnych trudności ze zrobieniem. Jutro mam 11-stą rocznicę ślubu więc ciasto toffi, będzie dla męża i moich gości miłą niespodzianką. Dziękuję za wszelkie drogocenne wskazówki. Pozdrawiam. Emiliana
    Ps. Świetny blog.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Emiliano - dziękuję za miłe słowa :) Zapraszam do korzystania i gratuluję 11 - tej rocznicy ślubu :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  8. Tym razem zamiast orzechowca zrobiłam to ciasto. Wszyscy zachwyceni. A ja bym tylko przeglądała Pani strony. Czasami czuję, że razem z Panią pieką i gotuję. Dziękuje bardzo bo sprawia mi to wiele radości. Pozdrawiam. Mama Oli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię piec i gotować z Wami, jeśli wiem, że korzystacie z tego, co robię i Wam smakuje :))) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  9. bardzo fajny blog ciesze się ze na niego trafiłam ciasta pycha zrobiłam dziś orzechowca z autorka bloga mamy podobne gusta kulinarne jak i muzyczne świetny blog na prawdę pozdrawiam serdecznie autorkę

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam, czy zamiast zelatyny można użyć smietanfixow? Jak Pani przechowuje ciasta w lodowce by nie przesiakły zapachami lodówki?
    Pozdrawiam
    Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu - można zastosować śmietan-fixy, jeśli wolisz. Co do przechowywania ciasta w lodówce - ja mam specjalny system, który zapobiega mieszaniu się zapachów. Jednak równie dobrze zapobiega temu wstawienie do lodówki miseczki z mieloną kawą. Kawa zabezpiecza ciasto i krem przed przesiąkaniem obcymi zapachami. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  11. a mi siadła bita smietana jak dodalam zelatyny;( ale mimo to i tak sie zdecydowalam ja użyc. zobaczymy co z tego wyniknie

    OdpowiedzUsuń