.

.

piątek, 3 sierpnia 2012

Zupa ogórkowa wg Aleex



Lubicie zupy? Ja tak, ale nie wszystkie. Kiedy byłam mała, wybrzydzałam, że w zupach pływają kawałki „czegoś dziwnego”, czyli warzyw, oczywiście. Gdy zaczęłam dorastać, pływające dodatki przestały mi przeszkadzać, zupy jadłam zdecydowanie chętniej. Potem znów było mi nie po drodze z zupami, a dziś odkrywam je na nowo. Jedną z zup, za którymi nie przepadałam, była ogórkowa. Mama gotowała ją wprawdzie, ale ja jej nie jadłam. Nie lubiłam. A dziś...
Dziś ugotowałam zupę ogórkową po swojemu. To efekt wielu różnych przepisów i odrobiny inwencji. Zupa okazała się ZNAKOMITA. Mimo oryginalnych dodatków i przypraw, smakuje doskonale. Przynajmniej nam. Wy musicie spróbować, koniecznie. Polecam. I pamiętajcie – jeśli już się zdecydujecie, nie rezygnujcie z egzotycznych dodatków takich jak czosnek czy majeranek, które pozornie z ogórkową nie mają nic wspólnego. To one sprawiają, że zupa nie jest nudna, staje się pysznym daniem na naszym stole.


Składniki:

• kilka kości schabowych lub karkowych z mięsem
• 3 duże ziemniaki
• 2 marchewki
• kawałek pora
• 1 pietruszka
• kawałek selera
• 1 cebula
• 6-7 ogórków kiszonych lub małosolnych
• 1 szklanka wody z ogórków kiszonych
• 3 łyżki gęstej śmietany 12%
• 1 łyżka mąki krupczatki
• 1 liść laurowy
• 1 ziarenko ziela angielskiego
• 1 ząbek czosnku
• 1 łyżeczka majeranku
• warzywko
• pieprz świeżo zmielony

Sposób przygotowania:

1. Kości opłukać, zalać zimną wodą, dodać kawałek pora, ziele angielskie, listek laurowy i zagotować. Gotować około pół godziny aż powstanie wywar.


2. Przygotować w tym czasie warzywa: kawałek selera, cebulę pokrojoną w drobną kosteczkę, pietruszkę, marchewki starte na dużych oczkach tarki.


3. Z wywaru wyjąć kości, obrać z mięsa. Mięso dodać z powrotem do wywaru, a kości wyrzucić.


4. Dodać do zupy startą marchewkę, seler, cebulkę pokrojoną w kostkę i pietruszkę. Gotować około 10 minut.


5. Ziemniaki pokroić w małą kostkę. Zalać zimną wodą. Dodać do zupy. Doprawić przyprawami.



6. Ogórki obrać ze skórki i zetrzeć na dużych oczkach tarki.


7. Kiedy wszystkie warzywa są już miękkie, dodać do zupy starte ogórki, majeranek i przeciśnięty przez praskę ząbek czosnku. Po dodaniu ogórków do zupy, warzywa już nie zmiękną, ważne jest więc, aby wcześniej osiągnęły całkowitą miękkość.Gotować około 10 minut.



8. Wodę z ogórków kiszonych wymieszać z mąką i śmietaną. Jeśli, jak sugeruję, użyjecie krupczatki, na pewno nie zrobią się żadne grudki. Dokładnie rozmieszać składniki trzepaczką lub w mocno zakręconym słoiku.



9. Mieszaninę mąki i śmietany wlać do zupy przez sitko, cały czas mieszając.



10. Wymieszać, zagotować, doprawić świeżo zmielonym pieprzem i wyłączyć gaz.



Smacznego.

8 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Jest naprawdę pyszna :))))))))) Pozdrawiam, Aleex.

      Usuń
  2. Pyszna ;) jeszcze tylko dwa tygodnie do moich wakacji w Polsce i zjem ukochane potrawy gotowane przez Mamę, między innymi tą zupkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dawno nie jadłam ogórkowej. Narobiłaś mi smaka.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ewa-Sanok Pani Agnieszko Pomocy może przepis na kapuśniak z młodej kapusty proszę mi cos podpowiedzieć pozdrawiam Ewa-Sanok

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewo - poszukam w swoich zbiorach, ale na razie nie obiecuję. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    2. dziękuje I BUZIAKI POZDRAWIAM CZĘSTO WPADAM DO PANI KUCHNI JEST PYSZNIE I SMACZNIE eWA-sANOK

      Usuń
  5. Zupa przepyszna. Dziękuje za kolejny super przepis!

    OdpowiedzUsuń