.

.

sobota, 5 marca 2016

Kukułeczka wg Aleex


Weekend upływa mi pod hasłem spotkań. W piątkowe popołudnie byłam na wystawie fotografii naszej młodzieży. Zawsze, gdy oglądam ich zdjęcia, jestem pod ogromnym wrażeniem wrażliwości tych młodych ludzi i umiejętności dostrzegania piękna w otaczającym nas świecie. W piątek wieczorem przyjechała na weekend Gwiazdeczka. Bardzo się ucieszyłam, bo lubię mieć ją w domu. Sobota od rana zaczęła się aktywnie: zakupy, odwiedziny mamy, wyjazd do pobliskiego miasta Nareszcie znaleźliśmy czas na to, by w spokoju, razem, wypić kawę, pobyć ze sobą, porozmawiać, przedyskutować pewne ważne sprawy. A wieczorem, już w domu, upiekłam na jutro dla swojej rodziny przepyszne ciasto ze zbiorów zgromadzonych na „kwestii smaku” – Kukułeczkę. Kiedy je robiłam, wiedziałam, że to jeden z tych wypieków, do których na pewno kiedyś wrócę. Ciasto jest przepyszne i niezwykle okazale się prezentuje. Doskonale sprawdzi się na wszystkich uroczystościach, także podczas zbliżających się świąt. To co? Może kawałeczek?

Składniki:

• 6 jajek
• 200 g cukru
• 1 opakowanie cukru wanilinowego
• 60 g mąki pszennej
• 120 g mąki ziemniaczanej
• 2 łyżki kakao + do posypania po cieście
• 1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
• 125 ml zaparzonej kawy
• 125 ml wódki
• 300 g czekolady deserowej
• 1 litr śmietany kremówki 36% z kartonika (bardzo zimnej)
• 4 łyżki cukru pudru
• 150 g okrągłych biszkoptów

Sposób przygotowania:

1. Oddzielić żółtka od białek. Żółtka wymieszać trzepaczką rózgową ze 150 ml zimnej wody, cukrem, cukrem wanilinowym, mąką pszenną i ziemniaczaną, kakao oraz proszkiem do pieczenia.







2. Białka ubić na sztywną pianę. Następnie dodać je do ciasta i bardzo delikatnie wymieszać łyżką.





3. Piekarnik rozgrzać do 180 stopni C. Formę o wymiarach 22x37 cm wyłożyć papierem do pieczenia.
4. Do blaszki włożyć ciasto i wstawić do piekarnika, piec przez ok. około 35 minut do suchego patyczka. Ostudzić, przekroić na dwa blaty.




5. Kawę zaparzyć, przelać do rondelka, dodać alkohol oraz połamaną na kosteczki czekoladę.




6. Mieszając, roztopić na gładką masę na najmniejszym ogniu. Odstawić z ognia i ostudzić. Nie gotować, bo masa się zwarzy.


7. Schłodzoną śmietankę ubić na sztywno z dodatkiem cukru pudru.


8. Spodni blat ciasta włożyć z powrotem do formy, posmarować połową ubitej śmietanki, na śmietance ułożyć warstwę biszkoptów wypukłą stroną ku górze.




9. Na biszkopty delikatnie wylewać ostudzoną masę czekoladową, następnie wyłożyć pozostałą śmietankę. Wyrównać warstwę i przykryć drugim blatem.





10. Wierzch posypać kakao. Ciasto przykryć i odstawić w chłodne miejsce.


11. Podawać z filiżanką kawy.


Smacznego.

17 komentarzy:

  1. Ciasto pieknie sie prezentuje. Chetnie bym je upiekla, jednak musze pominac gdyz ciasto beda jadly tez dzieci. Czym moge go zastapic? Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy pytasz o alkohol? Nie wynika to z Twojego komentarza. Jeśli chodzi Ci o pominięcie alkoholu, to, niestety, w tym cieście nie da się go pominąć. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  2. Tak pytalam o alkohol, nie wiem czemu wycielo mi to slowo z komentarza? Pomyslalam, ze zastapilabym moze np. aromatem rumowym wymieszanym z sokiem z pomaranczy☺

    OdpowiedzUsuń
  3. Moim zdaniem dzieciakom po tak malej ilosci alkoholu w ciescie nic nie bylo

    OdpowiedzUsuń
  4. jak mocna powinna byc kawa? tzn.ile lyzeczek rozpuszczalnej kawy na 125 ml.pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zaparzyłam 1 czubatą łyżeczkę na 125 ml wrzątku. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  5. Ciasto pewnie pychotka a jaka piekna filizanka.

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudne ciasto, tak smakowicie wygląda.

    OdpowiedzUsuń
  7. Tak, może. Dla pewności lekko usztywniłabym ją żelatyną. Pozdrawiam, Aleex :)

    OdpowiedzUsuń
  8. upiekłam ostatnio to ciasto i niestety jakiegoś zachwytu nim nie było ta polewa czekoladowa jak dla mnie za gorzka wyszla lepsza by była z mlecznej czekolady bo ja ciasto to musze mieć słodkie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Każdy ma swoje smaki. Jeśli kiedyś będziesz chciała wrócić do tego ciasta, użyj czekolady mlecznej. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  9. Ciasto super. Zrobiłam ostatnio na święta i wszystkim smakowało. Tylko zamiast gorzkiej czekolady dałam to co miałam: trochę gorzkiej, trochę deserowej i trochę mlecznej. Jednak ta masa czekoladowa spłynęła mi trochę na boki bo jest dosyć rzadka, ale i tak było super. Na pewno jeszcze nie raz wykorzystam ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciasto pychotka.Mąż ni mógł się nachwalić, pałaszował kawałek za kawałkiem.
    Bardzo lubię zaglądać na pani bloga.Często korzystam z przepisów,wszystko wychodzi OK

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam. Aleex pytanko do Pani. Czy to ciasto jest mocno alkoholowe, czy bardzo czuc alkohol w ciescie? Bo chodzi o to czy nie wplynie to na jazde samochodem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli zje się 1-2 kawałki, to na pewno spokojnie można wsiąść za kierownicę. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  12. Zrobiłam chociaż tego dnia wybitnie nic mi nie wychodziło. I tu też zamiast łyżeczki kawy dałam łyżkę... Ciasto krzywo się przekroiło... Ale wyszło wspaniałe w smaku i pięknie wygląda po ukojeniu. Dzięki za przepis i wesołych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  13. Cieszę się i także pozdrawiam, Aleex :)

    OdpowiedzUsuń