.

.

sobota, 9 listopada 2013

Błyskawiczna rolada z jabłkami wg Aleex



Tydzień minął nie wiadomo kiedy. Dni zlewały się w jedno pasmo. Dobija mnie zmiana czasu. Rano wychodzę z domu, kiedy dzień się budzi. Wracam późnym popołudniem, kiedy jest już ciemno. Jestem nieustająco zmęczona. Mam wrażenie, że zapadam w zimowy sen – jak niedźwiedź.
Końcówka tygodnia też była intensywna. W pracy miałam odbiór techniczny remontowanego budynku z udziałem władz powiatowych. Po pracy uroczystości rocznicowe związane z 11. listopada. Przyszły tydzień też nie zapowiada się spokojniej, ponieważ jadę na dwudniowe szkolenie.
Na szczęście zaczął się dłuższy weekend. Przede mną dni, które spędzimy razem. Aby zacząć go rodzinnie, rano upiekłam błyskawiczną roladę z jabłkami, którą przygotowuje się dosłownie kilka chwil. Usłyszałam o niej stojąc w kolejce w sklepie. Rozmawiały ze sobą panie, które dzieliły się swoimi kulinarnymi pomysłami na tyle głośno, że słyszeli to wszyscy. Starałam się myśleć o czymś innym, bo nie lubię przysłuchiwać się czemuś, co nie jest dla mnie przeznaczone. Nie dałam jednak rady, by całkowicie się wyłączyć. W pewnej chwili dotarła do mnie informacja o szybkim cieście. Nie był to przepis, raczej sposób wykonania. Brzmiał na tyle ciekawie, że po opuszczeniu sklepu układałam sobie w głowie to, co usłyszałam. Wymyśliłam, jak można to zrobić. I zrobiłam. Efekt zaskoczył mnie bardzo pozytywnie. Zresztą zobaczcie sami.


Składniki:

• 6 jabłek
• 5 dużych jajek
• 1 cukier waniliowy
• ¾ szklanki cukru + 2 łyżki cukru (zwykłego lub waniliowego)
• 5 czubatych łyżek mąki pszennej
• 1 pełna łyżka mąki ziemniaczanej
• 1 łyżeczka proszku do pieczenia
• 1 łyżeczka cynamonu
• kawałek masła

Sposób przygotowania:

1. Jabłka obrać, odrzucić gniazda nasienne, pokroić na kawałki.


2. Posypać jabłka 2 łyżkami cukru, dodać cynamon.



3. Wymieszać owoce, aby były obtoczone w przyprawie. Zostawić.


4. Przygotować dużą blachę z piekarnika. Wyłożyć ją papierem do pieczenia. Posmarować papier masłem.



5. Jabłka wysypać na papier. Rozłożyć równomiernie.


6. Oddzielić żółtka od białek. Z białek ubić sztywną pianę z dodatkiem cukru i cukru waniliowego.



7. Dodać żółtka, zmiksować.


8. Przesiać obydwa rodzaje mąki razem z proszkiem do pieczenia.


9. Wymieszać delikatnie (najlepiej szpatułką) masę jajeczną z mąką.


10. Ciasto rozłożyć na jabłkach, wyrównać.



11. Blachę włożyć do piekarnika nagrzanego do 170 stopni C (dół + termoobieg).
12. Piec 35 minut. Sprawdzić patyczkiem, czy jest gotowe.


13. Odwrócić upieczoną roladę. Ja robię to tak: przykrywam upieczone ciasto warstwą papieru do pieczenia, przykrywam drugą blaszką i szybko odwrócić tak, aby jabłka były na górze.




14. Roladę zwinąć, aby jabłka były w środku.



15. Odstawić ciasto, aby ostygło.


16. Podawać z filiżanką kawy.


Smacznego.

41 komentarzy:

  1. Wygląda apetycznie i szybkie w wykonaniu :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj Aleex, bardzo się cieszę z nowego przepisu. Byłam u Ciebie w kuchni prawie co dnia czekając na nowy przepis i już jest. Wypróbuje go w następny weekend. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za każde odwiedziny. Roladę polecam, jest pyszna :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  3. Fajny pomysl na szybkie ciacho :) Super to wymyslilas Aleex:) Ja tez po zmianie czasu zapadam w sen zimowy....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tylko poukładałam w głowie (a później w kuchni) to, co usłyszałam, Marzenko. Ale polecam, Aleex :)))

      Usuń
    2. Piekłam dwukrotnie wszystkim domownikom bardzo smakowało. Polecam

      Usuń
  4. Witam bardzo serdecznie! Mam pytanie na zdjęciach jest jak sypie pani cukier waniliowy na jabłka a w przepisie, że do białka czy dajemy i tu i tu? Miłego dnia Gabrysia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już uzupełniłam wpis. Cukier do jabłek może być zwykły lub waniliowy. Użyj, jakiego chcesz w odpowiedniej ilości (2 łyżki). Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    2. Dziękuje. Rolada wyszła pyszna.Gabrysia.

      Usuń
  5. Popękała mi przy zwijaniu :-(. Chyba za grube ciasto mi wyszło. Ale i tak już jej prawie nie ma.
    A.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ależ się pięknie prezentuje. Uwielbiam wszystkie wypieki z jabłuszkami!

    OdpowiedzUsuń
  7. Rolada rewelacyjna! Wyprobowalam ;) szybko ją się robi i jest przepyszna. Dziękuję za przepis. Malgosia

    OdpowiedzUsuń
  8. Wlasnie upieklam ta rolade wyszla pieknie Pozdrawiam serdecznie z Irlandii

    OdpowiedzUsuń
  9. To ciacho jest R-W-E-L-A-C-Y-J-N-E !!!!!!! Ja przelozylam je na sciereczke (jak w innym Twoim przepisie na rolade) posypana uprzednio cukrem i przyprawa do ciast. SUPER !

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam serdecznie! Mnie też popękało przy zwijaniu..........Co zrobiłam żle???Pachnie pięknie!!!Cóż będziemy jeść łyżką......Pozdrawiam. Krystyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystyno - być może twój piekarnik miał za wysoką temperaturę? Każdy jest inny i inaczej piecze. A może zbyt gwałtownie odwracałaś roladę lub zbyt mocno ją zwijałaś? Nie wiem tak naprawdę, co było przyczyną pęknięcia, domyślam się tylko. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za porady.Mimo,że rolada popękała,ale po wystygnięciu wyglądała całkiem nie żle/pozlepiałam ją delikatnie/ Smak przepyszny - następnego dnia już jej nie było ....Następna - dzięki Twoim radom będzie na pewno lepsza. Uwielbiam rolady..........Pozdrawiam serdecznie. Krystyna

      Usuń
  11. Wlasnie upieklam Twoja rolade, Alex - jest po prostu rewelacyjna! :-)
    I ten zapach w calym domu:-))
    Pozdrawiam z Niemiec.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam serdecznie
    ciasto oczywiście pyszne (jak wszystkie twoje przepisy) ale mam pewien problem. Miałam problem z pokryciem blachy z jabłkami ciastem. Wyglądało jakby było go za mało i jak wyżej popękało przy zwijaniu. Zastanawiam się czy można dodać nie pięć ale sześć jajek (zastanawiam się czy nie były za małe) i piec w temperaturze 160 stopni (u mnie przy 170 bardzo szybko zaczęło się rumienić). Aczkolwiek jak widzę mojej nastoletniej córce kompletnie to nie przeszkadza - ciasto znika jak zaczarowane...
    pozdrawiam
    dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilość ciasta zazwyczaj zależy od wielkości i ilości jajek. Jeśli ciasta było mało, zwiększ ich ilość (daj 6 zamiast 5). Powinno być ok. Temperaturę też możesz dostosować do swojego piekarnika. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  13. Alexx pozdrawiam w sobotę. Wypróbowałam Twój przepis na roladę, największe obawy miałam przed zwinięciem upieczonego ciasta, ale postępując krok za krokiem ogłaszam zwycięstwo. Rolada wygląda rewelacyjnie, mam nadzieję, że również będzie tak smakować, ale z tym muszę poczekać aż ostygnie. Wielkie dzięki, to już następny przepis z Twojej kuchni. Czekam na kolejne inspiracje. Jeszcze raz pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, że wszystko się udało :))) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  14. Wygląda przepysznie, ale podejrzewam, że to duże wyzwanie :). Muszę się przemóc i spróbować. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Upiekłam - rolada nie wyszła mi tak idealna, ale w smaku doskonała! Dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Rolada przepyszna i szybka w wykonaniu. Jak dla mnie za dużo cukru w biszkopcie pomimo, że lubię słodkie. Ciacho na 6! Moje pytanie czy może być np. Z makiem z puszki, jako szybka wersja świąteczna. Pozdrswiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chcesz przygotować roladę z makiem, musisz użyć innego sposobu. Jeśli rozłożysz masę makową na blaszce, to może się nadmiernie wysuszyć podczas pieczenia. Chociaż możesz spróbować.... Kto wie? Może będzie ok? Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  17. ok, dziękuję za szybką odpowiedź. Tak też myślałam, ale wolałam się upewnić. Pozdrawiam i życzę udanych wypieków świątecznych. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Od momentu rozpoczecia az do konca bylam w napieciu , czy aby na pewno sie uda???
    Rolada PERFEKCYJNA !!!
    Nic ujac ,nic dodac ,po prostu rewelacja !
    A jeszcze nie tak dawno jadlam tylko kupiona w sklepie.
    Juz nastepnym razem bedzie bezstresowo, polecam z calym przekonaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się udała i smakowała :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  19. A czy do rolady mozna dodać inne owoce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście można, ale takie, które mają podobny miąższ do jabłek. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  20. Wyszło super poszlo zgrabnie z tym zwijaniem a smak wow!!!! Fantastycznie wygląda i smakuje będę robić już wysłałam dalej.... Pozdrawiam 😘😘😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sonieczko - super, że rolada zyskała takie uznanie w Twoich oczach. Dziel się przepisem, niech służy innym. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  21. Dzięki za wspaniały przepis. Wyszło super.

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam😊ja posypuję ściereczkę cykrem pudrem na to kładę ciasto i zwijam, jest pyszny. Ale z truskawkami mi nie wyszedł 😏

    OdpowiedzUsuń
  23. Pyszne, szybkie, aromatyczne i bardzo łatwe ciasto do kawki. Polecam wszystkim.

    OdpowiedzUsuń
  24. Roladę zrobiłam z jabłkami ale też musialam
    drugą z musem truskawkami obydwie były przepyszne, dziękuję za przepis który będę robić częściej, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  25. Cisto sxybko sir robi przepyszne polecam

    OdpowiedzUsuń