.

.

wtorek, 16 marca 2021

Żytni chleb codzienny na zakwasie wg Aleex

Od roku piekę chleb w domu. To niewątpliwie pozytywna strona pandemii dla naszej rodziny. Na początku był to jeden rodzaj chleba, teraz eksperymentuję z różnymi. Wciąż się uczę i jeszcze długa droga przede mną. Wciąż też szukam i szukam tego najlepszego przepisu dla nas. Ten, który proponuję Wam dzisiaj, jest naprawdę bardzo dobry. Ostatnio piekę go systematycznie, co kilka dni, gdy tylko kończy się poprzedni bochenek. Ale ile osób, tyle opinii. Żebyście wybrali chleb, który DLA WAS będzie najlepszy, musicie zacząć piec. A może zaczniecie od tego właśnie przepisu? Ja piekłam go z podwójnej porcji. 

Składniki: 

• 450 g mąki żytniej T 720 
• 50 g mąki pszennej chlebowej T650 
• 450 g letniej wody 
• 2 łyżeczki soli 
• 150 g aktywnego zakwasu żytniego 
• szczypta drożdży suszonych (opcjonalnie) 

Sposób przygotowania: 

1. Do miski wlać wodę, dodać zakwas i rozmieszać go w wodzie. Jeśli nasz zakwas jest słaby, można dodać szczyptę drożdży. Przy mocnym zakwasie nie jest to potrzebne.
2. Dodać 450 g mąki żytniej. Wymieszać. Ciasto będzie dość luźne i klejące, takie ma być.
3. Odstawić na 5 minut.
4. Wierzch ciasta posypać 50 g mąki pszennej, dodać sól.
5. Wymieszać ciasto chlebowe.
6. Misę z ciastem szczelnie owinąć folią i odstawić w ciepłe miejsce na 2-3 godziny.
7. Po tym czasie wyrośnięte ciasto delikatnie zamieszać.
8. Przygotować foremkę. Można wysmarować ją olejem i wysypać otrębami. Ja wykładam ją bez smarowania papierem do pieczenia. 
9. Ciasto przełożyć do foremki. Kilka razy postukać nią o blat, aby pozbyć się wolnych miejsc w cieście.
10. Wierzch chleba wyrównać łyżką maczaną w wodzie.
11. Formę z ciastem ponownie owinąć folią i zostawić do ponownego wyrośnięcia na 2-3 godziny. 
12. Kiedy ciasto chlebowe wyrośnie do brzegów formy, jest gotowe do pieczenia. Wierzch ponownie posmarować wodą.
13. Piekarnik rozgrzać w opcji góra-dół do 210 stopni C. Wstawić chleb do nagrzanego piekarnika. Piec przez 10 minut. Po tym czasie zmniejszyć temperaturę do 190 stopni C i piec przez kolejne 55 minut. 
14. Chleb wyjąć z piekarnika. Pozostawić w formie na 20 minut.
15. Wyjąć chleb z formy, ostrożnie oddzielić od papieru do pieczenia. Ostudzić na kratce.
Smacznego.

4 komentarze:

  1. Piekę chleb od dawna. Ale z czysto żytnim też dopiero się zaprzyjaźniam. Lubię też eksperymenty z mieszaniem różnych mąk np. dodaję trochę gryczanej lub owsianej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewo - wypróbuj ten chleb. Ciekawa jestem Twojej opinii, bo w kwestii pieczenia chleba na pewno masz większe doświadczenie niż ja. Daj znać, co o tym chlebku myślisz. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  2. Po tak długim czasie znowu trafiłam do Ciebie i na ten przepis. Nie pamiętałam, że zostawiłam komentarz. A szukałam przepisu na babkę. Znalazłam też na Twoim blogu, jak upiekę to napiszę jaki mi wyszła. Piekłam już taki chleb i wychodzi bardzo smaczny. Pozdrawiam Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A więc witaj ponownie, Ewo :) Cieszę się z Twoich odwiedzin :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń