.

.

niedziela, 10 listopada 2019

Jesienne ciasto z orzechami laskowymi i śliwkami wg Aleex


Niedziela. Cudownie jak wypada w środku długiego weekendu. Siedzimy w domu, czas leniwie przesuwa wskazówki zegara. Przygotowuję obiad. Rosół mruga na płycie, a jego zapach roznosi się po pomieszczeniach. Niedzielne poranki zawsze pachną u nas rosołem. Szczególnie lubimy go w chłodne dni, bo cudownie rozgrzewa i smakuje naszą tradycją. Ale po kilku godzinach zapach domu się zmienia. Dziś dominują w nim pieczone śliwki, cynamon i orzechy laskowe. Ten zapach pochodzi z pysznego ciasta, które znalazłam na stronie Dorotus. Koniecznie chciałam je wypróbować. Okazało się niezwykle smaczne I proste w przygotowaniu. Jeśli lubicie takie połączenie smaków, koniecznie je upieczcie. Polecam.

Składniki:


Kruche ciasto:

• 1,5 szklanki mąki pszennej
• pół łyżeczki proszku do pieczenia
• szczypta soli
• pół łyżeczki cynamonu
• 115 g zimnego masła
• ½ szklanki jasnego brązowego cukru
• 1 duże jajko
• cukier waniliowy
• pół szklanki drobno posiekanych prażonych orzechów laskowych

Nadzienie śliwkowe:

• 600 g śliwek
• 1 łyżka skrobi ziemniaczanej
• 2 łyżki cukru

Sposób przygotowania:


1. W misce wymieszać mąkę pszenną, proszek do pieczenia, sól i cynamon.


2. Dodać pokrojone w kostkę zimne masło i wyrobić z mąką (ja mieszałam ciasto w thermomixie).



3. Dodać jajko, cukier waniliowy, cukier, orzechy i wyrobić do połączenia składników.




4. Ciasto podzielić na 2 części: 2/3 (na spód) i 1/3 (na górę).


5. Formę na tartę o średnicy 24 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Na spód wyłożyć 2/3 ciasta, rozprowadzić po dnie i wyrównać.



6. Śliwki pokroić na grubsze plasterki. Dodać skrobię I cukier. Wymieszać.




7. Składniki na nadzienie wyłożyć na spód ciasta.


8. Na wierzch pokruszyć pozostałą 1/3 ciasta.


9. Piec w temperaturze 180ºC przez około 35 minut (piekłam w opcji dół + termoobieg) lub do zarumienienia ciasta i wyraźnego gotowania się nadzienia śliwkowego.


10. Wyjąć i całkowicie wystudzić przed wyjęciem z formy, by ciasto się nie rozpadło.


11. Oprószyć cukrem pudrem.


12. Podawać z kawą lub herbatą.


Smacznego.

2 komentarze:

  1. Właśnie dostałam 12 kilo orzechów laskowych - już wiem co z nich zrobię w pierwszej kolejności :) Dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń