.

.

czwartek, 4 lutego 2021

Flaugnarde wg Aleex

Zapraszam Was na pyszne śniadanie, a może podwieczorek czy deser. Nie wiem dokładnie na co, bo flaugnarde może być podawany o każdej porze i w każdej z wymienionych przeze mnie ról świetnie się sprawdzi. Co to jest flaugnarde? Jak podaje źródło flaugnarde, znany również jako flagnarde, flognarde lub flougnarde jest to pieczony francuski deser z owoców ułożonych w naczyniu z masłem i pokryte grubą warstwą flan – ciasta przypominającego budyń na słodko lub duży naleśnik posypany po upieczeniu cukrem pudrem. Flaugnarde może być podawany na ciepło i na zimno. Flagnarde jest bardzo podobny do clafoutis, obydwa desery różnią się tylko rodzajem użytych owoców. Do clafoutis obowiązkowo dodaje się czarne czereśnie, zaś w przypadku flaugnarde mamy całkowitą dowolność, robi się z dodatkiem jabłek, brzoskwiń, gruszek, śliwek, suszonych śliwek lub innych owoców. Najlepiej użyć tych, które akurat mamy pod ręką. Obydwa dania pochodzą z południowo-zachodniej Francji. O rodowód tego deseru spierają się: region Limousin, Akwitania i Owernia. Dla nas nie jest istotne, skąd do końca flaugnarde pochodzi, ważne, że smakuje doskonale. Jest idealny na ciepłe śniadanie w mroźny, lutowy dzień. Na flaugnarde jest bardzo wiele przepisów, ja wykorzystałam ten z bloga Madame Edith. Jeśli lubicie takie smaki, koniecznie zróbcie je, aby porozpieszczać swoich bliskich.

Składniki: 

• 6 dużych jajek 
• 2 szklanki mąki tortowej 
• szczypta soli 
• 2 szklanki ciepłego mleka 
• 2 łyżki złotego rumu 
• 4-6 łyżek domowego cukru waniliowego 
• ziarenka z 1 laski wanilii 

Dodatkowo: 

• cukier puder 
• owoce: ja użyłam mrożonych jagód i świeżych owoców mandarynek, banana I kiwi (mrożonych owoców nie trzeba wcześniej rozmrażać) 

Sposób przygotowania: 

1. Przygotować wcześniej składniki, żeby miały temperaturę pokojową. W wysokim naczyniu wymieszać wszystkie składniki. Najlepiej użyć miksera, żeby masa była gładka, bez grudek.
2. Odstawić pod przykryciem na pół godziny.
3. Jedną większą formę (24cm x 24cm) lub 4 mniejsze naczynia do zapiekania posmarować masłem.
4. Rozgrzać piekarnik do temperatury 220 stopni C (bez termoobiegu). Przelać ciasto do foremek.
5. Wierzch deseru posypać owocami (jeśli chcemy).
6. Deser piec w nagrzanym piekarniku przez 15 minut. Potem należy zmniejszyć temperaturę do 200 stopni C i piec jeszcze ok. 15-20 minut (ja, przy mniejszych foremkach, piekłam 13 minut).
7. Deser powinien ładnie się zarumienić i mocno wyrosnąć.
8. Foremki z flaugnarde wyjąć z piekarnika, posypać cukrem pudrem.
9. Podawać ze świeżymi owocami lub innymi dodatkami – jeśli macie na nie ochotę.
Smacznego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz