.

.

niedziela, 30 września 2012

Apfelstrudel wg Aleex



Ostatni dzień września pachnie wyjątkowo. Do mojej kuchni wpadają promienie jesiennego słońca. Smugi światła rozjaśniają drobinki mąki przesiewanej do dużej misy. Spoglądam przez okno. Przydrożna lipa już zrzuca zieloną szatę i przywdziewa barwy jesieni, która zaczyna niepodzielnie władać światem. I moją kuchnią. Dziś przygotowuję w niej prawdziwie jesienne ciasto. Apfelstrudel z przepisu Liski zapowiada się wspaniale. Strudel to typowy dla kuchni austriackiej deser. Może przypominać ciasto francuskie, ponieważ najczęściej składa się z cieniutkich warstw, w które zawija się słodkie nadzienie. Strudel można także przygotować z typowo kruchego ciasta. Ten deser szczególnie rozpowszechniony był na terenach dawnego cesarstwa austro-węgierskiego. Stał się bardzo popularny dopiero w XVIII wieku i do dziś jest uwielbiany na całym świecie. Jestem pewna, że kiedy moi chłopcy wstaną, od razu wejdą do kuchni zwabieni wspaniałym zapachem jesiennego ciasta. I dobrze, bo dziś piekę je przede wszystkim dla nich. W końcu dziś Dzień Chłopaka. A więc zapraszam na Apfelstrudel. Do niego dołączam smaczne życzenia dla wszystkich chłopców.

Składniki:

• 100 g masła
• 250 g mąki
• 100 g cukru
• 1 jajko
• trochę mleka
• 1 cukier waniliowy
• skórka starta z 1 cytryny
• 2,5 łyżeczki proszku do pieczenia

Nadzienie:
• 1,5 kg jabłek
• cukier do smaku (ja dodałam ¾ szklanki, ale ilość zależy od słodyczy owoców)
• cynamon
• 1 szklanka bułki tartej

Sposób przygotowania:

1. Z podanych składników zagnieść ciasto.



2. Uformować z ciasta kulę i odłożyć je do lodówki.
3. Jabłka obrać, owoce pozbawić gniazd nasiennych.
4. Owoce pokroić w cienkie plasterki (ja starłam je na tarce tnącej w plasterki).


5. Jabłka wymieszać z pozostałymi składnikami.



6. Ciasto rozwałkować na szerokość blachy do pieczenia między dwoma arkuszami papieru do pieczenia.



7. Na środku płatu ciasta ułożyć nadzienie.


8. Ciasto zwinąć do środka tak, aby okrywało jabłka.



9. Strudel posmarować rozkłóconym jajkiem.


10. Ciasto piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni C około 40 minut.


11. Podawać pokrojone na ciepłe plastry oprószone cukrem pudrem. Mogą być podane z gałką waniliowych lodów.




Smacznego.

Przepis dodaję do akcji:
Słodkie jabłuszka

16 komentarzy:

  1. wszystko szło dobrze do momentu gdy chciałam odkleić surowe jeszcze ciasto od dolnego papieru-nijak się nie dało
    zawinęłam więc papierem i...czekam co z tego wyrośnie
    Dana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinno być wszystko dobrze. Z papierem też się upiecze. To prawda, ciasto jest dość lepkie, ja odklejałam je bardzo delikatnie, jak widać na zdjęciach. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    2. Pomimo,że nie chciało się odkleić od papieru,po upieczeniu-PYCHOTA!!!!!
      Dana

      Usuń
    3. Cieszę się bardzo :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  2. Jadłam prawdziwy Apfelstrudel,a ten to chyba raczej wariacja na temat:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie wariacja, ale najprawdziwszy Apfelstrudel w kruchym cieście. Strudel jabłkowy piecze się w dwóch odmianach. Jedna to cieniuteńkie, prawie przezroczyste ciasto, które zwija się z nadzieniem jak roladę (to zapewne jadłaś) oraz kruche ciasto, w które zawija się farsz jabłkowy (to prezentuję ja). Pozdrawiam, Aleex :)))

      Usuń
  3. Witam, ciasto napewno smaczne jednak z prawdziwym apfelstrudlem ma niewiele wspólnego. Drązylem ten temat dlugo i wiem co mówię. Nie ma wariantów apfelstrudla. jest jeden przepis i jedynie ciasto zrobione zgodnie z tym przepisem mozna nazywać apfelstrudlem.
    Pozdrawiam i smacznego
    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Odsyłam jednak do źródła: http://whiteplate.blogspot.com/2012/09/apfelstrudel-czyli-strudel-z-jabkami.html

      Pozdrawiam, Aleex.

      Usuń
    2. Witam, ponownie. W pieczeniu ciasta napewno chodzi o efekt końcowy. To przez Ciebie zrobione napewno jest pyszne i nic mu nie można odmowić. Ale nazywanie go oryginalnym apfelstrudlem nie jest chyba właściwe. Oryginalny pochodzi tylko z Austrii i jego receptura sięga 17 wieku. Do dziś można obejrzeć prezentację w wykonaniu wiedeńskich cukierników w zamku Schönbrunn. Sam kiedyś widziałem ten pokaz połaczony z degustacją. przepis nie jest tajemnica i cukiernicy z zamku chętnie go daja... Opis prezentacji i przepis znajdziesz tutaj:
      http://www.kuchnianadatlantykiem.com/2008/06/apfelstrudel-czyli-jak-zdoby.html
      mam rasowego psa, boksera - ma rodowód, udokumentowane pochodzenie, mój sasiad też ma psa i jest nawet bardzo podobny do psa rasy bokser ale niestety jedyne co można o nim powiedzieć, to że jest w typie rasy a nie jest rasowym bokserem. tak samo jest z tym apfelstrudlem...
      Twoje przepisy sa naprawde dobre i prosze nie gniewaj sie na mnie..
      Wielki fan apfelstrudla i częsty gość wiedeńskich kawiarni
      Michał

      Usuń
    3. Michale - oczywiście, że się nie gniewam. Przyjmuję Twoje wyjaśnienia, rozumiem je, ale wiem też, że każdy region każdego kraju ma swoje receptury na znane potrawy i ciasta. Tak jest w Polsce, tak też jest w Austrii. W wiedeńskiej kawiarni niedaleko katedry św. Szczepana również jadłam apfelstrudel z cieniuteńkim jak opłatek ciastem. Jednak w innych rejonach Austrii piecze się go inaczej. Nie ma sensu zacieśniać swojego światopoglądu i upierać się, że tylko jeden, jedyny strudel można nazwać tradycyjnym. Prezentowane przeze mnie ciasto nie jest wiedeńskie, jak podają autorki, pochodzi z Tyrolu, ale to też Austria i też tradycja. Zanim zaczniemy wymieniać poglądy na temat części świata, różnic geograficznych, itp., proponuję, żebyś spróbował mojego strudla. Myślę, że będzie Ci smakował równie dobrze, jak w kafejkach wiedeńskich. Pozdrawiam, Aleex :)

      Trochę zazdroszczę Ci tego częstego bywania w Wiedniu, ja zwiedzałam go zaledwie kilka razy :)

      Usuń
  4. Starowiedeński apfelstrudel

    Ciasto strudlowe:
    250g mąki pszennej (typ 700 glatt) wysokoglutenowej*
    2g soli
    1 jajko o wadze ok. 50g
    100g letniej wody
    20g oleju (polecany był słonecznikowy)

    olej do zanurzenia ciasta
    roztopione masło do smarowania ciasta

    Nadzienie:
    100g bułki tartej
    50g masła
    140g cukru
    10g mielonego cynamonu
    170g rodzynek namoczonych w rumie
    10g soku cytrynowego
    1100g kwaśnych jabłek, obranych i pokrojonych w cienkie, ale dość duże plasterki
    2 łyżki ciemnego rumu

    Zagnieść na stolnicy wszystkie składniki ciasta, aż będzie odchodzić od rąk. Kulkę ciasta włożyć do miseczki wypełnionej olejem (ma zakrywać ciasto) i zostawić do odpoczęcia na min. 30 min.

    Masło roztopić na patelni i zrumienić na niej bułkę tartą. Cukier wymieszać z cynamonem. Plasterki jabłek skropić sokiem cytrynowym i rumem i dodać do nich resztę składników nadzienia.

    Nagrzać piekarnik do 190ºC.
    Wyjąć ciasto z oleju, oprószyć i wyłożyć na przykrytą wysypaną mąką serwetą stolnicę lub blat. Cienko wałkować pozostawiając początkowo w środku "górkę" grubszego ciasta. Rozciągać na grzbietach dłoni, aż będzie cieniuteńkie.

    Nałożyć nadzienie w jeden wysoki wałek przy jednym z dłuższych boków prostokąta. Przyciąć brzegi ciasta, tak żeby utworzyło duży prostokąt. Brzeg przeciwległy do tego z nałożonym nadzieniem posmarować roztopionym masłem. Unosząc serwetę zrolować ciasto tak, aby złączenie było pod spodem. Zwinąć w ruloniki zewnętrzne końce ciasta i zawinąć pod spód. Posmarować wierzch i boki strudla masłem. Przełożyć na nasmarowaną masłem blaszkę i piec w 190ºC aż ciasto się zezłoci. Natychmiast po wyjęciu strudla z piekarnika ponownie szczodrze wypędzlować go masłem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mi wyszło ciasto twarde.. czy takie ma być? wątpię.. ktoś wie dlaczego? ciasto moczyłam w oleju rzepakowym..

      Usuń
    2. Co robiłaś z tym ciastem? Moczyłaś je w oleju? A skąd to wzięłaś? Przecież w moim przepisie nic takiego nie ma. Przykre, że wyszło Ci twarde, ale nie umiem wskazać przyczyny, bo robiłaś ciasto nie z mojego przepisu. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  5. a mnie mało interesuje to czy jest to oryginalny przepis czy nie. ważne że ciasto wyszło pyszne. mam jednak pytanie. mianowicie czy ciasto powinno być takie lepkie bo miałam problem z jego rozwałkowaniem i szczerze powiem że musiałam dodać jeszcze trochę mąki aby w miarę mi ono się rozwałkowało. agniesia6891

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto jest dość lepkie, dlatego w przepisie proponowałam, aby rozwałkować je między dwoma arkuszami pergaminu. Wtedy jest łatwiej. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń