.

.

poniedziałek, 10 września 2012

Najłatwiejsze ciasto drożdżowe wg Aleex



Pierwszy „szkolny” weekend za nami. Był udany: pełen słońca, pozytywnych emocji, spotkań z bliskimi i pysznych dań. W sobotę odkryłam nowy przepis na ciasto drożdżowe. Przyznaję, że tylko kilka chwil wahałam się, czy je zrobić. Dlaczego? Bo przepis jest... dziwny. Niby ciasto drożdżowe, ale bez wyrabiania. Ba, nawet miksera nie używa się do jego przygotowania. Ot, kilka energicznych ruchów drewnianą łyżką. Nieprawdopodobne? No właśnie. Stąd też moje wahanie. Ale pomyślałam, co tam, skoro nie kosztuje mnie to zbyt wiele pracy, to spróbuję. I dobrze zrobiłam, bo ciasto nie tylko się udało, ale też świetnie smakowało. Było naprawdę pyszne: puchate, wysokie, ze słodką warstewką jagód. No bo jakich innych owoców użyć do ciasta drożdżowego? Tylko jagód, choćby i mrożonych. Może dacie się namówić?

Składniki:

• 6 łyżek oleju
• 60 dag mąki
• 3 duże jajka
• 6 pełnych łyżek cukru
• 1 cukier wanilinowy
• 8 dag drożdży
• 1 szklanka mleka
• szczypta soli
• bułka tarta

Dodatkowo:
• owoce
• masło
• mąka
• cukier
• migdały, orzechy lub wiórki kokosowe - opcjonalnie

Sposób przygotowania:

1. W misce wymieszać całe jajka, cukier, sól, cukier wanilinowy, ciepłe mleko i rozkruszone drożdże.



2. Dodać olej i mąkę, wszystkie składniki wymieszać na gładką masę drewnianą łyżką. Oczywiście można użyć miksera, ale nie jest to konieczne.




3. Ciasto przełożyć do foremki 22x30 wyłożonej papierem do pieczenia i zostawić do wyrośnięcia na 30 minut.
4. W tym czasie przygotować kruszonkę z tego przepisu.
5. Owoce, jeśli ich używamy, pokroić na kawałki i oprószyć cukrem. Ja użyłam świeżych owoców, ale można skorzystać z mrożonych jagód. Owoce rozmrozić, odsączyć z nadmiaru soku, wymieszać z cukrem i cukrem waniliowym oraz 1 łyżką bułki tartej (lub mielonych biszkoptów).


6. Wyrośnięte ciasto posypać cienką warstewką bułki tartej, która wchłonie nadmiar soku z owoców. Jeśli robimy ciasto bez owoców, nie sypiemy bułki.


7. Na cieście posypanym bułką rozłożyć owoce.


8. Wierzch ciasta posypać kruszonką.


9. Ciasto piec 50 minut w temperaturze 170 stopni C (dolna grzałka + termoobieg). Na kilka minut przed końcem pieczenia podnieść temperaturę do 180 stopni C.


10. Ciasto ostudzić na deseczce lub kratce.



11. Świetnie smakuje jeszcze ciepłe, ale jest równie pyszne także na drugi dzień.


Smacznego.

88 komentarzy:

  1. Świetne ciasto! I jak pięknie urosło !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest zaskakujące! Nie byłam pewna, co z tego wyjdzie, a tu taka niespodzianka :))) Polecam, Aleex :)))

      Usuń
  2. Wygląda zjawiskowo! Piękne!
    Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale smacznie wygląda. A jakie proste i szybkie w przygotowaniu. Super.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobię dzisiaj, chociaż na moim blogu królują ciasta kruche jednak, ale się skuszę na Twój przepis bo szybki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam do wypróbowania. Pozdrawiam, Aleex :)))

      Usuń
  5. rzeczywiście łatwe i smaczne;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Podoba mi się w tej Twojej kuchni i chyba zabawię tu na dłużej:):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, witaj - zostań, jak długo chcesz :))) Zapraszam do wspólnej przygody kulinarnej. Pozdrawiam, Aleex :)))

      Usuń
  7. Witam Aleex. Czy masz jakiś sprawdzony przepis na Tiramisu?

    OdpowiedzUsuń
  8. Aleex, Twoja kuchnia jest CUDOWNA!!! Ciasto upiekłam tydzień temu - jedno w czwartek, drugie w sobotę. Tak wszystkim smakowało, a ja pierwszy raz zrobiłam ciasto drożdżowe, więc to mój taki trochę mały sukces :)Robiłam też z Twojego przepisu szarlotkę, a zaraz zabieram się za paprykarz. Pozwolisz, że troszkę tu u Ciebie pogotuję i popiekę. Pozdrawiam cieplutko.
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  9. właśnie zabieram się za pieczenie swojego pierwszego w życiu ciasta!!!
    tak mi sie spodobała Twoja kuchnia że wybor padla na wlasnie Twoj przepis Aleex :)trzymajcie kciuki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj w mojej kuchni :))) Trzymam kciuki, aby wszystko się udało. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  10. Ciasto bardzo dobre w smaku.Domownikom i gościom bardzo smakuje.Dziękuję za fajny przepis.Szybki i smaczny.Często korzystam z Twoich przepisów.Gosia

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie piekę Twoje ciasto na yachcie ,i mam nadzieję że się uda .
    Piekarnik troszkę mam mizerny bo bez termo obiegu ale chyba da radę.
    Świetny przepis na drożdzówke ,a może znajdziesz mi jakiś na przygotowanie ośmiornicy jesteśmy w ciepłych klimatach i jest tu ich dużo.Serdecznie pozdrawiam Asiula

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciasto w piecu, pachnie bosko,wyrosło piękni, jeśli jeszcze nie opadnie to będzie najlepszy prezent pod choinkę:)!! Do tej pory opadały wszystkie.....

    OdpowiedzUsuń
  13. Wyrosło!!!!!!! Będę Cię wielbić za ten przepis!!!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, bardzo się cieszę i życzę smacznego. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    2. Moja jedenastomiesięczna córka ochoczo wcinała swoje pierwsze w życiu cisto:) Pozdrawiam.

      Usuń
    3. To teraz mama musi częściej piec dla swojej córci. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  14. Witam, wyjąłem ciasto z pieca i.... dolina śmierci :((((((( , nie wiem czy ciasto źle wyrobione czy temp. pieczenia nieodpowiednia , ale i tak na pewno spróbuje jeszcze raz. Przepis kapitalny ! :)) . Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam do ponownego spróbowania. Na ogół się udaje bez problemu :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  15. Niestety mój piekarnik posiada tylko termoobieg z górna grzałką więc zapewne nie ma sensu ... :( Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli w takiej opcji, jaką masz, udają Ci się ciasta drożdżowe, to to także powinno wyjść :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    2. Ja też nie mam opcji wyłącznie dolnej grzałki (mam termoobieg + grzałka dolna i górna razem), dlatego zawsze przykrywam ciasto na czas pieczenia folią aluminiową, aby z góry się zbyt szybko nie przypiekło, a dopiero pod koniec zdejmuję folię, żeby ciasto się ładnie zarumieniło :)

      Usuń
  16. Ludzie!!!!!!!! Rewelacja !!!!!!! Pierwszy raz w swoim 57 letnim życiu spróbowałem upiec ciasto. Pamiętając z lat dziecięcych smak drożdżowego postanowiłem skoczyć na głęboką wodę:-). Dzięki temu przepisowi wróciły wspomnienia :-), A UZNANIE W OCZACH MOJEJ ŻONY WYNAGRADZA TRUD WYRABIANIA SKŁADNIKÓW. Dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  17. a czy to ciasto można zrobić z gotową masą makową,bo takową posiadam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem dokładnie, w jaki sposób chcesz jej użyć. Jeśli masz pomysł na przełożenie ciasta, spróbuj. Nie ma ono jednak typowej zwartej konsystencji. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    2. Ja zrobilam z tego ciasta strucle z jablkami. Niebo!

      Usuń
  18. Witam Aleex.Od dawna korzystam z twoich przepisów są rewelacyjne ,wszystko wychodzi jak z obrazka i jest cudownie smaczne.spełnienia marzeń w Nowym2013 Roku,burzy pomysłów kulinarnych.;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam! A czy istnieje szansa, że ciasto urośnie bez termoobiegu, na grzaniu dolnym i górnym? Świetny blog, zaglądam na niego kolejny raz:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście powinno się udać. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    2. Cały czas ( już czwarty :-) ) piekę na "grzaniu dolnym i górnym", bez termoobiegu. Ciasto pięknie wyrasta !!! tylko trochę obniżam temperaturę.

      Usuń
    3. Uda się !!! Skoro mi stawiającemu pierwsze kroki w pieczeniu ciasta udaje się, Tobie też to się uda. Ponadto dodam iż zacząłem eksperymentować, dodawać do ciasta rodzynek i skórki pomarańczowej, kruszonki i o dziwo efekt jest niesamowity (jak na moje zdolności), ciasto wysokie, a jego smak.......niebo w ustach.

      Usuń
  20. Dopiero ZACZYNAM swoją przygodę z pieczeniem i zięki Tobie już mi się podoba i smakuje... pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. kupilam drożdze, mąkę, jaja itd. Nie umiem piec ciast, ale zachęcona prostotą ruszam do kuchni:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Dołączam do początkujacych, ciasto juz rośnie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko powinno być dobrze :) Pozdrawiam, Aleex :)))

      Usuń
  23. Ja robię właśnie drożdżówkę po raz drugi...za pierwszym razem dostałem takie pochwały ze strony mojej rodziny, że nie sposób było oprzeć się drugiej próbie. Teraz dodałem rodzynki(oczywiście namoczone wcześniej żeby"spuchły") do rozrabianego ciasta (obtoczone w mące-to zapobiega opadaniu ich w upieczonym cieście, królują na każdym poziomie ;-) ). Motywacje mam tym większą, że mój półtoraroczny synek , którego niestety widuje raz w tygodniu miał niesamowitą frajdę...po prostu pożerał kruszonkę samoczynnie ją wydłubując z ciasta....a to jest dla mnie najcudowniejszy widok ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że choć trochę mogłam przyczynić się do tej radości :))) Pozdrawiam, Aleex :)))

      Usuń
  24. Dziękuję,przepis świetny!
    Pozwoliłam sobie podać przepis na moim blogu zaznaczając,ze korzystałam z twojego przepisu

    http://takietam1.blox.pl/html

    OdpowiedzUsuń
  25. pierwsze podejscie juz w piecyku, pachnie zachecajaco! mam nadzieje ze wyjdzie:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Witam! Czy ciasto to można upiec w tzw. "keksówce"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy od jej wymiarów. Jeśli jest nieduża, ciasto nie zmieści się. Na blogu jest dostępny przelicznik foremek - sprawdź. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  27. świetny przepis :) polecam wszystkim :) Zawsze męczyłam sie z wyrabianiem ciasta a tu prosze wyrabia się łyzką drewnianą :) 5 minut i ciasto gotowe :) Dzięki :)

    Celina - Małopolskie

    OdpowiedzUsuń
  28. Witaj Aleex, na blogu odkryłam sporo przepisów drożdżowych . Tak się cieszę bo do tej pory nie miałam pojęcia o robieniu takich ciast.A dzisiaj debiutowałam w ich dziedzinie i jestem bardzo szczęśliwa udało się i na dokładkę jest bardzo smaczne. Dziękuje ,że stworzyłś ten blog bo bez niego nie umiała bym dalej piec takich pyszności. Pozdrawiam i polecam wszyskim :))).

    OdpowiedzUsuń
  29. a jaka ilośc składników jest na kruszonkę? Jaka jest proporcja tych składników? Prosi Janina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Janino - w punkcie 4 jest link do przepisu na kruszonkę, tam są proporcje :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  30. Witam serdecznie. Nie mam dostepu do swiezych drozdzy tylko do instant (suszone). Czy warto sprobowac zrobic ta drozdzowke z nimi? Pozdrawiam - Iwi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sądzę, że powinnaś spróbować. Zostaw na dłużej surowe ciasto do wyrośnięcia, a potem piecz. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  31. TAK CIASTO JEST PRZEPYSZNE I PROSTE POLECAM ////

    OdpowiedzUsuń
  32. A ja wlasnie robie.troche nie uroslo bo dodalam suche drozdze,moze dlatego ale pieczenia wciaz 40min wiec zobaczymy

    OdpowiedzUsuń
  33. Alex,

    To mój trzeci - po gulaszu i klopsikach z penne - sukces kulinarny :) Co więcej, ciasto drożdżowe, podobnie jak gulasz, przestało być moją piętą Achillesową :D Dzięki Tobie .

    Dziękuję jeszcze raz

    Aśka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aśko - bardzo się cieszę :))) Jestem przekonana, że to dopiero początek kulinarnych sukcesów. Każdy przepis, który jest na moim blogu, możesz zrobić :))) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  34. Genialne! Z jednej porcji zrobiłem średnią keksówkę i kilka babeczek z serem. Ciasto jak marzenie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się udało :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  35. Ciasto proste w wykonaniu i smaczne. Choć następnego dnia trochę za suche. Czy skrócić czas pieczenia, czy dodać więcej jakiegoś składnika? Czy zamiast owoców mogę dodać sera. Jeśli tak - ile i jakiego sera użyć?
    Gratuluję bloga. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  36. Dzisiaj zrobiłam ciasto, bardzo proste, pięknie wyrosło tylko troszeczkę spód się spiekł ale i tak jest pyszne. Jestem już po 2 kawałku do tego koktajl jagodowy:)i nic więcej nie trzeba. Pozdrawiam Aleex i dziękuje za fajny przepis. Justyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że ciasto smakuje :) Pozdrawiam, Aleex :)))

      Usuń
  37. super hiper, spód spiekłam,ale już wiem,co poprawić, zrobiłam ze śliwkami-bombowe, proste i spaczne, a Twoje przepisy moja doroga-dla mnie,lktóra nie znosi gotować,są jak objawienie, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :))) Korzystaj, ile chcesz. W razie czego pytaj, służę pomocą. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  38. ja dzis po raz drugi zrobiłam ciasto drożdzowe wg Pani przepisu i to moje drugie w życiu! jest pycha i pięknie wyrosło!zrobiłam ze śliwkami bo od tygodni chodziło za mną.w sobote upiekłam jedno a dziś poniedziałek i upiekłam drugie tak domownikom posmakowało!!! super!!!i pani przepisy z Petersburga są Swietne!!!uwielbiam kresowe ,wschodnie klimaty!!!solanka boska!czeburak i strogonow wyśmienite!!pozdrawiam i dziękuję!kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też ostatnio piekłam je ze śliwkami i było pyszne :))) Zapraszam wkrótce na kolejne dania z kuchni rosyjskiej. Od środy będą na blogu. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  39. Bardzo bym chciała upiec to ciasto, ale kuchenkę mam taka zwykłą-gazową. Jak to piec,czy się uda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uda się na pewno. Zwiększ temperaturę o 10 - 15 stopni i - ewentualnie- wydłuż czas pieczenia. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  40. Witam
    Uwielbiam twoją kuchnie , dziś cała niedziela z twoimi przepisami, bułka jest przepyszna urosła jak szalona a smakuje jeszcze lepiej a na obiad kurczak w porach, własnie piecze się w piekarniku Ula

    OdpowiedzUsuń
  41. FANTASTYCZNE CIASTO !!!!Nigdy nie upiekłam TAAAAKIEJ drożdżówki !!!!CUDO ZAKOCHAŁAM SIĘ W TEJ KUCHNI!!! DZIĘKUJĘ

    OdpowiedzUsuń
  42. wszystko tu jest SUUUUUUPER!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  43. Znakomite ciasto drożdżowe bez wyrabiania ... z drugiej strony przydałoby się zgubić trochę kalorii przed zjedzeniem ... na jednym kawałku niestety się nie skończyło ... B-)

    OdpowiedzUsuń
  44. Witam
    Jestem początkującą "kucharką" i mam pytanie- czy mogę to ciasto zrobić z rabarbarem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, oczywiście, może być rabarbar. Możesz go wstępnie przygotować - skarmelizować na patelni lub użyć surowego, posypanego cukrem. Pozdrawiam, Aleex :)))

      Usuń
  45. 3. Ciasto przełożyć do foremki 22x30 wyłożonej papierem do pieczenia i zostawić do wyrośnięcia na 30 minut.
    Gdzie je pozostawić wówczas? włożyć do piekarnika?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto wystarczy odstawić w jakieś ciepłe miejsce. Ja stawiam blisko piekarnika na blacie. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  46. czy można dodać świeżych jabłek?
    ile dodać do nich cukru i cukru waniliowego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można dodać jabłka, ale proponowałabym albo pokroić je na większe kawałki (np.: ósemki), albo zetrzeć na dużych oczkach tarki, dodać cukier do smaku (trzeba próbować, zależy to od gatunku jabłek) i podsmażyć, aż sok odparuje a jabłka stracą smak surowizny. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  47. Czy przed włożeniem ciasta do piekarnika, to przed należy szybciej włączyć piekarnik i go w jakiś sposób nagrzać?
    Dopiero rozpoczynam przygodę z pieczeniem ciast ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, nagrzewany piekarnik i do takiego, który osiągnął odpowiednią temperaturę wkładamy ciasto :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  48. Anna,
    Dziś po południu będę robić to ciasto - mam nadzieję, że uda się. Jak do tej pory wszystkie Twoje potrawy i ciasta, które robiłam (a było ich już trochę) udawały mi się i były pyszne. Fajnie, że jesteś Aleex, dziękuję za Twój blog!

    OdpowiedzUsuń
  49. Droga Alex!
    Po raz pierwszy jestem dumna ze swojej drozdzowki, a to wszystko za Twoja przyczyna.
    Wspanialy przepis, jak zreszta wszystkie inne,z ktorych do tej pory korzystalam i na zadnym sie nie zawiodlam. Chyba jeden z najlepszych blogow .Jestem bardzo szczesliwa ,ze Cie ....znalazlam. Pozdrawiam, trzymaj sie cieplo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się razem z Tobą, że drożdżówka Ci się udała :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  50. Witam.Co dodac lub ujac zeby ciasto na drugi dzien bylo wilgotne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proporcji nie trzeba zmieniać. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  51. hej:)Ja właśnie zaczynam piec swoje pierwsze w życiu ciasto drożdżowe:)inne ciasta wychodzą mi super ale zobaczymy jak z drożdżowym.Twoja kuchnia Aleex jest cudna,pozwól że razem z Tobą popiekę i coś ugotuję;).Pozdrawiam Aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam nadzieję, że będzie smakowało. Witaj w mojej kuchni :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  52. Ciasto wyszło super-robiłam z mrożonymi jagodami /uprzednio rozmrożonymi-zgodnie ze wskazówkami/.Przyznam, że miałam chwile zwątpienia podczas pieczenia, bo w niektórych miejscach ciasto sie zapadło-pewnie za dużo jagód, myślałam ,że będzie zakalec, ale nie-ciasto udało sie bez zarzutu. Mocno rośnie i jest pyszne. No i małą chwilę zajmuje jego zrobienie. To już kolejny wypróbowany przeze mnie Twój przepis -wszystkie udane. Codziennie rano sprawdzam Twojego bloga w poszukiwaniu nowych przepisów! Pozdrawiam
    Edyta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę sę, że ciasto się udało. Jest łatwe, prawda? Nie wstawiam codziennie nowych przepisów, nie pozwala mi na to nawał obowiązków zawodowych, ale zapraszam do korzystania. Trudne chwile osobiste już za mną, przepisów będzie więcej :) Pozdrawiam serdecznie, Aleex :)

      Usuń