.

.

niedziela, 2 września 2012

Orzeźwiający cytrynowiec wg Aleex



Przepis na to ciasto znalazłam już dawno temu, ale ciągle zwlekałam z jego upieczeniem. Tak naprawdę sama nie wiem dlaczego. Zawsze coś wypadło: a to nowy przepis, który wydawał się bardziej atrakcyjny, a to brak jakiegoś składnika. Teraz nadszedł czas cytrynowca. Jest pyszny. Świetny na ostatni dzień wakacji. Polecam.

Składniki:

NA BISZKOPT
• 4 jajka
• 4 pełne łyżki mąki pszennej
• 1 pełna łyżka mąki ziemniaczanej
• 3/4 szklanki cukru
• 1 cukier waniliowy
• 1 łyżeczka proszku do pieczenia

NA MASĘ CYTRYNOWĄ:
• 2 budynie śmietankowe
• 1 galaretka cytrynowa
• 2 cytryny
• 1 szklanka cukru
• 2 jajka
• 10 dag masła

NA MASĘ ŚMIETANKOWĄ:
• 0,5 litra śmietany kremówki
• 2 "śmietan-fixy"
• 4 łyżki cukru pudru
• paczka okrągłych biszkoptów
• kilka kostek czekolady

Sposób przygotowania:

1. Z podanych składników upiec biszkopt według tego przepisu. Ostudzić na kratce.


2. Przygotować masę cytrynową. Z pół litra wody odlać pół szklanki. W tej ilości wody rozpuścić oba budynie.


3. Pozostałą wodę (1,5 szklanki) zagotować z cukrem, wlać do niej rozrobiony proszek budyniowy i mieszać do zgęstnienia.



4. Do ugotowanego, gorącego budyniu wsypać galaretkę w proszku i wymieszać. Odstawić do wystudzenia.



5. Białka oddzielić od żółtek i ubić z nich pianę.


6. Wycisnąć sok z 1 cytryny.
7. Masło utrzeć z żółtkami ze sparzonych jajek (sparzanie jajek – patrz Porady Aleex).



8. Do masła dodawać po łyżce wystudzony budyń.



9. Gdy masa się połączy, dolać też sok z cytryny, na końcu pianę z białek.



10. Przygotować masę śmietanową: Schłodzoną śmietankę kremową ubić na sztywno z cukrem i "śmietan-fixami".


11. Z pozostałej cytryny wycisnąć sok, rozcieńczyć go z połową szklanki wody, ewentualnie dosłodzić do smaku.
12. Przygotować ciasto: Biszkopt nasączyć połową ponczu cytrynowego.


13. Na biszkopt wyłożyć masę cytrynową i wstawić na 15 - 30 minut do lodówki.


14. Gdy krem lekko stężeje, rozsmarować na nim masę śmietankową.


15. Na wierzchu poukładać biszkopty nasączone w reszcie ponczu.



16. Wierzch ciasta ozdobić "mazajami" z rozpuszczonej czekolady.


17. Ciasto schłodzić w lodówce.


Smacznego.

28 komentarzy:

  1. Mm, ślinka cieknie na widok takiego ciasta. ;) Uwielbiam wszelkie cytrynowe.

    OdpowiedzUsuń
  2. wygląda ciekawie, jeszcze nie jadłam takiego cytrynowego ciasta, ale chętnie spróbuję:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecam, bo jest naprawdę pyszne. Nawet dla tych, którzy nie przepadają za cytrynowymi wypiekami. Pozdrawiam, Aleex :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie wygląda i smakuje :-)Znam, robię od czasu do czasu trochę inną wersję na wierzchu z herbatnikami i lukrem cytrynowym.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ojjj taki kawał, to ja się wpraszam;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Coś fantastycznego :) raj dla podniebienia - uwielbiam takie ciasta :)

    OdpowiedzUsuń
  7. wyśmienicie wygląda:) lubię takie lekkie i orzeźwiające smaki

    OdpowiedzUsuń
  8. Kiedyś robiłam podobny, wszystkim smakował.Twój wygląda rewelacyjnie

    OdpowiedzUsuń
  9. Och jak pysznie wygląda i pięknie się prezentuje, musi smakować rewelacyjnie ! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. WSZYSTKO FAJNIE ale czemu budyń ugotowany na wodzie???Zawsze gotuję na mleku czy to ma jakieś znaczenie dla smaku masy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Budyń MA BYĆ UGOTOWANY NA WODZIE. Ma to znaczenie dla smaku masy i tak powinno pozostać. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  11. Super ciasto, wygląda bardzo kusząco :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Tak sobie czytam z ranka, i ślinka mi cieknie :)Ale musi być pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Tak sobie czytam z ranka i ślinka mi cieknie. Ale musi być pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zofijanno - ciasto jest mniej pracochłonne niż się wydaje. Naprawdę warto je zrobić. Pozdrawiam, Aleex :)))

    OdpowiedzUsuń
  15. Połączenie słodyczy i kwaskowatej cytryny... Mniam!!!
    Uwielbiam takie orzeźwiające miksy. Masz może jeszcze inne podobne przepisy w zanadrzu?

    OdpowiedzUsuń
  16. Mój cytrynowiec chłodzi się w lodówce i czeka na jutrzejszą degustacje. Dziękuję za przepis bo nie miałam pomysłu co upiec za ciasto imieninowe. Pozdrawiam :))))

    OdpowiedzUsuń
  17. Robiłam wczoraj wieczorem. Dziś będziemy smakować Twoje ciasteczko. GOTUJĘ Z TOBĄ;) wszystko mi wychodzi. Jestem bardzo ale to bardzo z tego zadowolona- bo już myślałam, że nie umiem piec.
    Teraz piekę kolejno- kazde ciasto. Przygotowuje sobię w zeszycie miejsce na kolejne.
    pozdrawiam.
    ULKA

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciasto bardzo dobre, kto nie piekł- niech to zrobi. WARTO.
    Ja się bałam, że masa mi spłynie- bo budyń nie wyszedł mi gęsty i była taka wiecie( ale zadużo ciut wody pewnie dodałam). ale jest ok, masa jest lekka,fajna -taka inna;) fajowa ;)
    polecam
    ULKA

    OdpowiedzUsuń
  19. te budynie to po 60 g czy takie mniejsze?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Budynie tradycyjne po 40 g. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  20. CZY DO SMIETANY ZAMIAST FIXU ;) MOZNA DODAC NP. DELEKTE LUB INNE PODOBNE JAK FIX- BO NIE MAM.
    TYLKO ILE?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fix możesz zastąpić żelatyną rozpuszczoną w małej ilości wody. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  21. Ciasto jest genialne :). Piekłam już 3 raz. Zawsze znika błyskawicznie :). Każde ciasto z pani przepisów wychodzi idealne :) Agnieszka.

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam. Aleex blaszka ma miec jakie wymiary na tego cytrynowca? Prosze o odp. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Super cytrynowe, inne, delikatnie słodkie ciacho. Wyszło mi takie samo jak u Pani na zdjęciu. Rewelacja, zupełnie inne od innych słodkości na świątecznym stole. Dziękuję i pozdrawiam. Eulalia

    OdpowiedzUsuń