.

.

sobota, 26 listopada 2011

Hukzulka wg Aleex






Nie zapomnę tego ciasta nigdy! Na początku zaintrygowała mnie nazwa, więc postanowiłam je upiec, ale... coś mi się ubzdurało, że piecze się je jak orzechowca. Nie mam pojęcia, czym się zasugerowałam. Byłam jednak o tym przekonana tak bardzo, że poszłam do sklepu i kupiłam inne składniki niż trzeba. Dopiero tuż przed rozpoczęciem pieczenia ciasta zorientowałam się, że te składniki są zupełnie niewłaściwe. Rozpoczęłam gorączkowe przeszukiwanie szafek i lodowki. Na szczęście znalazłam to, czego potrzebowałam i mogłam rozpocząć nową przygodę kulinarną.
Dario kręcił z niezadowoleniem głową, kiedy zorientował się, że znów siedzę w kuchni. Wytłumaczyłam mu, że muszę odreagować stres po wczorajszej gali w szkole. Nic nie powiedział, ale za każdym razem, gdy coś mi spadało na podłogę (a spadało dość często – jakoś wyjątkowo), patrzył na mnie wymownie. Jego niezadowolenie skończyło się w momencie, kiedy postawiłam przed nim talerzyk z pysznym ciastem. Jest naprawdę zaskakujące, tak jak jego nazwa – intrygująco przyciągająca. Polecam.


Składniki:

Ciasto kruche na dwa placki:

• 4,5 szklanki mąki
• 25 dag margaryny
• 4 łyżki gęstej śmietany
• 6 żółtek
• 1 cukier wanilinowy
• 2 łyżeczki proszku do pieczenia

Beza:

• 6 bialek
• 1,5 łyżki mąki ziemniaczanej
• 1 szklanka cukru

Dodatki:

• kilka łyżek dżemu z owoców leśnych
• garść orzechów włoskich
• po 2-3 garście malin i jagód (mogą być mrożone)

Masa:

• 1 puszka gotowej masy krówkowej (ja zużyłam 3/4 puszki)
• 1 kostka masła

Sposób przygotowania:

1. Z podanych składników zagnieść kruche ciasto.





2. Podzielić je na dwie części, aby powstały z niego dwa placki. 1/4 całości ciasta włożyć do zamrażalki, by potem zetrzeć na wierzch.



3. Z każdym blatem ciasta postępujemy tak samo ( bardzo podobnie jak z pleśniakiem).
4. Pozostałą część ciasta podzielić na 2 części.
5. Każdą częścią wylepić spód blachy wyłożonej papierem do pieczenia ( u mnie o wymiarach ok. 33x22).



6. Następnie posmarować cienko dżemem i posypać owocami świeżymi lub mrożonymi.





7. Na warstwę dżemu i owoców pokruszyć w palcach trochę orzechów ( mają być grube kawałki).



8. Na to wyłożyć połowę porcji białek ubitych z cukrem i mąką ziemniaczaną.









9. Na koniec zetrzeć połowę ciasta z zamrażalki .



10. Z drugim plackiem postąpić tak samo.
11. Oba placki piec w piekarniku w 200°C ok. 30 minut, oba placki na raz lub pojedynczo.



12. Wykonanie masy: masło należy wyciągnąć wcześniej z lodówki, żeby zmiękło a następnie utrzeć je dodając po łyżce masy krówkowej.







13. Przestudzone placki przełożyć masą, pamiętając, aby układać je bezą do góry.







14. Ciasto smakuje najlepiej na następny dzień.



Smacznego.

27 komentarzy:

  1. Przepysznie wygląda! Jakie kolory, smaki, pychota ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super wygląda to ciastko, bardzo interesujące!

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecam, jest naprawdę pyszne. A zapach w domu - obłędny. Aleex

    OdpowiedzUsuń
  4. co można użyć zamiast masy krowkowej? można jakiś krem inny zrobić? bo takich rarytasy tu ciężko zdobyć?

    OdpowiedzUsuń
  5. Masę krówkową możesz zrobić sama. Wystarczy puszka mleka skondensowanego słodzonego. Zalewamy całą puszkę włożoną do garnka wodą i gotujemy na malutkim ogniu ok. 3 godzin, pamiętając, by puszka cały czas była przykryta wodą. Studzimy i mamy masę krówkową.
    Możesz też zrobić ją ze zwykłego mleka na podstawie tego przepisu:
    http://kuchniaaleex.blogspot.com/2010/04/mazurek-kajmakowo-orzechowy.html
    Pozdrawiam, Aleex.

    OdpowiedzUsuń
  6. to ciasto musi wybornie smakowac, zapisalam do wyprobowania :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Właśnie się piecze,zapach oszałamia...
    Mam nadzieję że w smaku też nas nie zawiedzie :)
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam ciasto wyszło rewelacyjnie tylko mam pytanko czy ma być w lodowce czy nie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Wystarczy przechowywać je w chłodnym miejscu, nie musi to być lodówka. Pozdrawiam, Aleex.

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam,mam dwa pytania:czy owoce mrożone kladziemy na ciasto zamrożone ,2-czy dobrze zrozumiałam,że masą smarujemy jedno ciasto i przykrywamy drugim.Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już wszystko wyjaśniam krok po kroku:

      Z zagniecionego ciasta odciąć 1/4 i schować do zamrażarki.

      Pozostałe ciasto (3/4 całości) podzielić na pół i z tego rozwałkować 2 placki. Tego ciasta nie zamrażamy.

      Na rozwałkowane placki wyłożyć owoce i orzechy, przykryć je pianą.

      Wyjąć zamrożone ciasto (tę 1/4, którą na początku odcięliśmy od całości) i zetrzeć na tarce. Startym zamrożonym surowym ciastem posypać wierzch obu placków.

      Placki upiec. Ostudzić.

      Na jeden placek wyłożyć masę toffi. Przykryć drugim plackiem.

      Mam nadzieję, że już wszystko jest jasne. W razie wątpliwości pytaj. Pozdrawiam, Aleex :)))

      Usuń
  11. nic nie powiedzałaś ze ciasto tak strasznie ciężko sie gniecie a moze ja coś żle zrobiłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie powiedziałam, bo tak nie jest. Ciasto jest typowo kruche, zagniata się je typowo, problem może sprawić tylko jego rozwałkowanie. Pokazałam, jak sobie poradziłam. Pozdrawiam, Aleex.

      Usuń
  12. Witam, czy mogę zastąpić margaryne masłem do ciasta kruchego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że możesz :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  13. czy można te owoce zastapic bakaliami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można,ale smak ciasta będzie inny. Owoce są kwaskowate i orzeźwiające, bakalie bardzo słodkie. Weź to pod uwagę. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  14. czy ty robisz z 1 porcji i na jaka blache?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wymiary blaszki: 22x37 lub podobna. Ilość składników jest podana na całą porcję :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  15. Wygląda oszałamiająco pysznie. Czy po połączeniu nie ma problemów z krojeniem( tzn. warstwy nie oddzielają się)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie oddzielają się, skleja je masa :) Pozdrawiam, Aleex :)))

      Usuń
    2. Czy zamiast malin i jagód może być taka mieszanka maliny truskawki czarna porzeczka i wiśnia.Nigdzie nie mogę dostać malin i jagód.Pozdrawiam!

      Usuń
    3. Oczywiście, że mogą być inne owoce. Rozważ ewentualnie zmianę dżemu na bardziej pasujący do tych smaków. Może wiśniowy lub z czarnej porzeczki? Nie polecam truskawkowego, będzie zbyt mdły. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    4. Dziękuję za błyskawiczną odpowiedz.Zdrowych i spokojnych świąt Aleex.

      Usuń