.

.

poniedziałek, 22 maja 2017

Podwójny warkocz cynamonowy wg Aleex (TM5)


Przeżyłam tegoroczne matury. Nareszcie za mną codzienne egzaminy i sprawdzanie arkuszy maturalnych, które w tym roku było naprawdę ciężkie. Gdy wczoraj wróciłam wieczorem do domu, po prostu odpłynęłam. Obudziłam się dzisiaj rano i powoli zaczęłam wracać do świata żywych. W pracy wpadłam w wir obowiązków, ale są one takie… normalne, trzeba je zrobić i tyle. W domu czekał na mnie spokój. Odetchnęłam, niczym nie zajmowałam głowy. Zaczęłam nadrabiać zaległości nie tylko w sprzątaniu, ale także w kulinarnym rozpieszczaniu męża. Upiekłam dla niego podwójny warkocz cynamonowy. Ciasto jest puszyste, mięciutkie, przepięknie pachnące cynamonem. Wykorzystałam w nim swoje wcześniejsze pomysły, które połączyłam w jednym wypieku. Całość okazała się przepyszna. Koniecznie spróbujcie.

Składniki:

• 5 dag świeżych drożdży
• 1 jajko
• 1 żółtko
• 560 g mąki pszennej
• 220 g mleka
• 100 g cukru
• 1 cukier waniliowy 15 g
• 80 g miękkiego masła
• szczypta soli

Kruszonka:
• 140 g mąki krupczatki
• 100 g cukru
• 1 cukier waniliowy 15 g
• 100 g masła

Nadzienie:
• 50 g masła
• 50 g cukru
• 2 łyżki cynamonu

Sposób przygotowania:

Tradycyjny:
1. Z drożdży, odrobiny mleka i mąki zrobić rozczyn. Ma mieć konsystencję gęstej śmietany. Przykryć. Odstawić do wyrośnięcia.
2. Do misy przesiać mąkę, wlać ciepłe mleko, dodać cukier, sól, jajko i żółtko, wyrośnięty rozczyn. Wyrobić ciasto. Dodać rozpuszczone masło. Ponownie wyrobić.
3. Zostawić pod przykryciem, aż podwoi objętość.
4. Przygotować kruszonkę: składniki wymieszać w miseczce, rozetrzeć palcami, aż powstaną charakterystyczne grudki.
5. Przykryć i włożyć do lodówki.

Thermomix:

Kruszonka:
1. Do naczynia miksującego wsypać: mąkę, cukier, cukier waniliowy, dodać masło.
2. Wymieszać 10s/obroty poziom 6.
3. Przełożyć do salaterki, przykryć i włożyć do lodówki.


Ciasto:
1. Do naczynia po kruszonce wlać mleko, dodać drożdże, cukier i cukier waniliowy, podgrzać 2min 30s/37stopni obr.1.
2. Dodać mąkę, masło, jajko, żółtko i sól, wyrobić przez 5 min/tryb interwał.
3. Ciasto przełożyć do miski, przykryć ściereczką, odczekać aż wyrośnie około 30 minut.


Kolejne etapy postępowania:

1. W miseczce wymieszać półpłynne masło, cukier i cynamon na jednolitą masę.
2. Wyrośnięte ciasto podzielić na 2 części. Rozwałkować na stolnicy posypanej mąką.


3. Jedną część rozwałkować, posmarować połową masy cynamonowej. Zwinąć w roladę.



4. Roladę lekko spłaszczyć, przeciąć na 3 części i spleść warkocz. Nie zrażać się tym, że nadzienie będzie wypływać, a ciasto ze wszystkich stron będzie obtoczone w cynamonie.



5. Warkocz przełożyć do blaszki wyłożonej papierem do pieczenia. Rozmiar blaszki ma być taki, aby rolady swobodnie się zmieściły.


6. Z drugą częścią ciasta postąpić podobnie jak z pierwszą. Drugą roladę ułożyć obok pierwszej.
7. Ciasto odstawić na 15 minut do wyrośnięcia.


8. W tym czasie rozgrzać piekarnik do 150 stopni C w opcji dół + termoobieg.
9. Lekko wyrośnięte ciasto obficie posypać kruszonką.


10. Wstawić na 30 minut do piekarnika, po upływie tego czasu podnieść temp. do 180 stopni i piec jeszcze 20 minut.
11. Lekko przestudzić po upieczeniu.



12. Podawać z kawą.


Smacznego.

2 komentarze:

  1. Ale mi ALeex narobiłaś smaku☺

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda rewelacyjnie. Spróbuję zrobić, ale dodam też trochę rabarbaru :)

    OdpowiedzUsuń