.

.

niedziela, 27 maja 2018

Bezowe tartaletki z owocami wg Aleex


Wczoraj był wyjątkowy dzień – Dzień Matki. W naszej rodzinie jest obchodzony nadzwyczaj uroczyście, bo to także dzień urodzin naszej mamy. A w tym roku urodziny były okrągłe. Pamiętam moją mamę z okresu jej młodości i mojego dzieciństwa. Zawsze była śliczna, bardzo elegancka i … trochę obca. Kiedy wpadała po pracy do babci, aby zabrać mnie do domu, wydawała mi się taka niedostępna. Dopiero w domu zamieniała się znów w moją mamę. Była bardzo wymagająca. Nauczyła mnie odpowiedzialności i dokładności. Zawsze rozbudzała moje ambicje, a czasami wywoływała poczucie winy. Do dziś nasze relacje są wielopłaszczyznowe i zupełnie niesztampowe. Od czasów mojego dzieciństwa minęło wieeeele lat. Dziś to my z siostrą pomagamy mamie. I cieszymy się z każdego wspólnego tygodnia, miesiąca i roku. Bo przecież…

“Ona jedna dostrzegała
w durnym świecie tym jakiś ład!
własną piersią dokarmiała,
oczy mlekiem zalewała...
Wychowała jak umiała
a gdy wyjrzał już człek na świat ,
wziął swój los w ręce dwie,
i nie w głowie mu było że...

...Nie ma jak u mamy ciepły piec cichy kąt !
Nie ma jak u mamy kto nie wierzy robi błąd!
Nie ma jak u mamy cichy kąt ciepły piec!
Nie ma jak u mamy kto nie wierzy jego rzecz!

A tym czasem człeka trawił,
spać nie dawał mu taki mus:
żeby sadłem się nie dławić,
lecz choć trochę świat poprawić...
nieraz w trakcie tej zabawy,
świeży na łbie zabolał guz
człowiek jadł z okien kit,
i zanucić mu było wstyd!

Nie ma jak u mamy ...

Te porywy te zapały!
jak świat światem się kończą tak:
że się wrabia człek pomału
w ciepłą żonę stół z kryształem!
I ze szczęścia ogłupiały,
nie obejrzy się człowiek jak,
w becie już ktoś się drze,
komu nawet nie w głowie że:

Nie ma jak u mamy ...
Z okazji tego wyjątkowego dnia przygotowałam mnóstwo smakołyków. Szczególnym uznaniem cieszyły się bezowe tartaletki z owocami. Polecam, nie tylko na wielkie święto. Świetnie się sprawdzą też jako niedzielny deser.


Składniki:

Beza:
• 6 białek kurzych
• 300 g drobnego cukru
• 1 szczypta soli
• 1 łyżeczka mąki ziemniaczanej
• 1 łyżeczka octu winnego

Krem:
• 500 ml śmietanki kremówki 30% lub 36% mocno schłodzonej
• 250 g mascarpone
• cukier waniliowy

Dodatkowo:
• róznokolorowe świeże owoce, u mnie truskawki, borówki i jeżyny

Sposób przygotowania:

1. Dzień wcześniej przygotować 2 blachy z piekarnika: wyłożyć je papierem do pieczenia, lekko natłuścić masłem, narysować na każdej 4 okręgi, zachowując odstępy.
2. Piekarnik rozgrzać do 180 stopni C w opcji dół + termoogbieg.
3. Przygotować bezę: białka z dodatkiem soli ubić na sztywną pianę.
4. Gdy będą już prawie sztywne, zacząć dodawać małymi porcjami cukier, nie przerywając ubijania.
5. Pod koniec ubijania dodać łyżeczkę mąki ziemniaczanej i octu winnego. Miksować do połączenia się składników.
6. Bezę można też przygotować w Thermomixie: Wbić 6 schłodzonych białek do misy, dodać szczyptę soli. Ubić na sztywną pianę (obroty 4 / czas ok. 3-4 minuty).
Nie przerywając ubijania zmniejszyć obroty na 3 i dodawać małymi porcjami cukier. Nie należy się przy tym spieszyć. Całość rozłożyć w czasie, ubijając pianę ciągle przez ok. 6-7 minut. Piana białkowa powinna być lśniąca i sztywna. Po dodaniu całego cukru - na koniec dodać 1 łyżeczkę skrobi ziemniaczanej i łyżeczkę octu winnego. Ubijać jeszcze 20-30 sekund.


7. Masę bezową podzielić na 8 części i rozłożyć je na narysowane okręgi w taki sposób, aby na środku powstało lekkie zagłębienie. Blachy od razu wstawić do piekarnika.


8. Piec bezę przez 5 minut w 180 stopniach C, potem obniżyć temperaturę do 150 stopni C i suszyć bezy przez kolejne 90 minut.
9. Po tym czasie wyłączyć piekarnik, uchylić drzwiczki i zostawić bezy do całkowitego wystudzenia na całą noc.


10. Przygotować krem: mocno schłodzoną kremówkę ubić na prawie sztywną masę z dodatkiem cukru waniliowego.



11. Dodać mascarpone. Ubić na sztywno.


12. Na każdej tartaletce rozłożyć porcję śmietany.


13. Ozdobić owocami.


14. Podawać od razu po przygotowaniu.



Smacznego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz