.

.

sobota, 11 września 2010

Kruche ciasto maślane ze śliwkami wg Aleex





Dostałam śliwki. Trudno o lepszy prezent o tej porze roku, kiedy sezon śliwkowy w pełni. Postanowiłam je wykorzystać, ale chciałam upiec coś wyjątkowego. Przeszukałam wszystkie przepisy na ciasta ze śliwkami i znalazłam! Stary zeszyt z zapisanymi skrupulatnie recepturami schował się na dnie szafki. Wertowałam szybko karki, by trafić na ulubione ciasto. No i wreszcie! Jest pyszne. Typowe kruchutkie ciasto maślane ze śliwkami. Smakuje rewelacyjnie na ciepło i na zimno. U mnie obowiązkowo z małą czarną. Polecam.

Składniki:

Na ciasto:
• 1,5 szklanki mąki pszennej
• 1/3 szklanki cukru
• cukier waniliowy
• 15 dag masła
• 2 żółtka
• 3 łyżki mleka

Na wierzch:
• 4 łyżki tartej bułki
• 1 kg śliwek węgierek
• 2 łyżki brązowego cukru
• krokant orzechowy
• 7 dag masła

Dodatkowo:

• masło i bułka tarta do formy
• lub papier do pieczenia

Sposób przygotowania:

1. Mąkę przesiać na stolnicę, dodać żółtka, sól, mleko, cukier i cukier waniliowy, zimne masło pokrojone w kostkę. Składniki posiekać nożem, a później zagnieść szybko ciasto. Włożyć je do folii i schować do lodówki na 35-40 minut.





2. Śliwki umyć, wydrylować, osuszyć.
3. Brązowy cukier wymieszać z krokantem orzechowym.



4. Nagrzać piekarnik do 240 stopni C.
5. Wyjętym z lodówki ciastem wylepić niewielką formę, wyłożoną wcześniej papierem do pieczenia lub wysmarowaną masłem i wysypaną tartą bułką. Najlepiej jest najpierw rozwałkować je na stolnicy posypanej mąką, przełożyć do formy i rozciągnąć palcami.



6. Ciasto posypać tartą bułką. Wyłożyć na tak przygotowany spód śliwki. Posypać je brązowym cukrem i krokantem.





7. Na śliwki ułożyć plasterki masła.



8. Piec w piekarniku nagrzanym do 240 stopni C 30-35 minut. Po upieczeniu można posypać cukrem pudrem. Ja tak zrobiłam, bo moje śliwki okazały się mało słodkie.







Polecam.

Przepis dodany do akcji:
Śliwki 2010

2 komentarze: