.

.

poniedziałek, 20 września 2010

Szarlotka na zimno z kremem gruszkowym Anginka wg Aleex





Lato nieuchronnie zbliża się do końca. Zimne, mgliste poranki, chłodne popołudnia i chwilowe przebłyski słońca zapowiadają nadchodzącą jesień. Nie ma się co łudzić. Ciepło już nie będzie. A w mojej kuchni dzisiaj, jakby na przekór pogodzie, szarlotka na zimno z kremem gruszkowym. Zapraszam…

Składniki:


Biszkopt:
• 4 jaja
• ¾ szklanki mąki
• ½ szklanki cukru
• 1 łyżeczka proszku do pieczenia
• kilka kropli aromatu pomarańczowego
• 4 łyżki zimnej wody

Masa jabłkowa:

• 1 kg jabłek
• ok. 30 dag gruszek ( 1 duża lub 2 małe)
• 1 i ½ szklanki wody
• 1 galaretka cytrynowa
• sok z połowy cytryny
• 1 łyżeczka cynamonu lub 1 opakowanie cukru cynamonowego ( Gellwe )
• 1 łyżeczka żelatyny

Masa gruszkowa:
• 1 duża lub 2 małe gruszki z kompotu
• 300 ml kompotu z gruszek (gęstego i słodkiego, prawie syropu)
• 200 ml mleka
• 1 i 2/3 opakowania budyniu toffi
• 2 łyżeczki cukru
• 2 goździki

Sposób przygotowania:


Ciasto robiłam w tortownicy 20 cm.
1. Na biszkopt ubiłam białka z woda i dodałam cukier. Ubijałam aż się rozpuścił. Następnie rozbełtałam żółtka i wlałam do piany z białek, ubiłam jeszcze chwilę do połączenia.
2. Następnie przesiałam mąkę z proszkiem i wymieszałam dokładnie. Na koniec dodałam aromat – około 6 kropli. Biszkopt piekłam 20 minut, wystudziłam i przekroiłam na 3 placki.
3. W czasie gdy biszkopt się piecze, obieramy i ścieramy jabłka i gruszki na tarce o grubych oczkach. Prażymy owoce w rondlu 5 – 10 minut na sucho i zalewamy wodą. Gotujemy około 15 minut, a na końcu sypiemy cynamon, galaretkę i żelatynę na sucho. Podgrzewamy jeszcze chwile, aż się rozpuszczą. Masę z owoców chłodzimy.
4. Gdy masa z owoców jest już zimna i zaczyna gęstnieć, gotujemy budyń gruszkowy. Kroimy gruszki w małą kostkę i wrzucamy do kompotu. Kompot z gruszek z owocami, cukier, goździki i połowę mleka zagotowujemy. Wyjmujemy goździki. W reszcie mleka rozpuszczamy proszek budyniowy. Wlewamy go na gotujący kompot i mieszamy, aż budyń zgęstnieje. Lekko go studzimy.
5. W czasie, gdy budyń stygnie, na spodni blat biszkoptu wykładamy ½ masy z jabłek i przykrywamy to środkowym plackiem. Na to wylewamy ciepły budyń i kładziemy ostatni placek.
6. Na wierzchu rozkładamy resztę masy jabłkowej. Schładzamy przez noc w lodówce.
Ja robię budyń z kompotu własnej roboty ze słoika. Można tez ugotować kompot z 2 goździkami z 2 dorodnych gruszek i ½ litra wody oraz ½ szklanki cukru. Ważne, by był esencjonalny i zachował smak gruszek po wymieszaniu z mlekiem.



Smacznego!

źródło - przepis Anginka opublikowany za zgodą autorki

Przepis dodaję do akcji:
Sezon na jabłka 2010.

4 komentarze:

  1. podobają mi się takie pyszności na przekór pogodzie.
    a przy okazji jabłek.. to ja z chęcią mogę zaprosic Cię do konkursu:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za zaproszenie, postaram się wziąć udział. Pozdrawiam, Aleex.

    OdpowiedzUsuń
  3. Gruszka i jablka to dobrana para, napewno ciasto smakowalo ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. takie połączenie jest z pewnością pyszne :)

    OdpowiedzUsuń