.

.

piątek, 15 grudnia 2017

Makowiec świąteczny wg Aleex


Ten przepis jest dla mnie idealny. Tak naprawdę jest połączeniem kilku receptur. Ciasto przygotowałam według przepisu Dorotus, masę makową przyrządziłam według rodzinnej tradycyjnej receptury mojej przyjaciółki Anes, a lukier zrobiłam ze swojego przepisu. Makowce wychodzą puszyste, masa makowa jest pyszna i cudownie wypełnia wnętrze strucli, a lukier świetnie przełamuje słodki smak. Ciasto długo zachowuje świeżość. Pierwszy raz upiekłam je na próbę rok temu i od tamtej pory są na moim stole na wszystkich tradycyjnych uroczystościach. Przed nami święta, więc może skorzystacie z mojego przepisu? Polecam.

Składniki:

Ciasto drożdżowe na 3 strucle:
• 3 szklanki mąki pszennej + pół szklanki do podsypywania
• 180 ml letniego mleka
• 150 g masła roztopionego i ostudzonego
• 6 żółtek
• 45 g świeżych drożdży
• 6 łyżek cukru
• 1,5 łyżki oleju
• 0,5 łyżeczki soli
• 1,5 łyżki spirytusu
• 1 opakowanie cukru waniliowego (16 g)

Masa makowa:

• 500 g suchego maku mielonego
• 500 ml mleka
• 1 i 1/4 szkl. cukru
• 50 g masła
• 1 łyżka miodu
• 1 łyżka powideł śliwkowych
• 1 łyżka kakao
• 1 łyżka migdałów mielonych
• 1 łyżka orzechów mielonych
• 1 jajko
• 1 białko
• 1 łyżka zapachu migdałowego
• skórka pomarańczowa

Lukier:
• sok z 1 cytryny
• cukier puder

Sposób przygotowania:

1. Drożdże rozpuścić z cukrem i letnim mlekiem. Odstawić na około 15 minut.




2. Dodać resztę składników i wyrobić ciasto, dodając na koniec rozpuszczone masło.




3. Ciasto odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce.



4. Przygotować masę makową według tego przepisu.
5. Wyrośnięte ciasto podzielić na 3 części.
6. Każdą część rozwałkować na stolnicy oprószonej mąką na kwadrat (nie może być zbyt cienki).



7. Ciasto posmarować rozkłóconym białkiem.


8. Wyłożyć na ciasto 1/3 masy makowej, zostawiając margines ok. 3 cm.


9. Brzegi ciasta zawinąć na masę, tworząc margines.


10. Zwinąć struclę i owinąć ją papierem do pieczenia tworząc tubę ok. 3 cm. szerszą niż średnica strucli.





11. Strucle przełożyć do keksówek, ale można je także piec ułożone w papierowych tubach na blasze.



12. Piec w temperaturze 180 stopni przez około 30 - 40 minut.
13. Ciasto polać lukrem z tego przepisu.



Smacznego.

6 komentarzy:

  1. Witam Aleex dawno do Ciebie nie zaglądałam ,ale jak już zajrzałam to nie mogę sie oprzeć żeby nie napisać do Ciebie ,bo tu widzę same pyszności świąteczne serniczki makowce pierniczki :).Jakoś tak sie dziwnie do tej pory składało że podchodziłam do makowca jak do jeża,niepowiem piekłam pare razy ale z sercem w kieszeni.Ale teraz byc może po tak pięknie opisanym Twoim przepisie zmieni sie moje podejscie do tego ciasta, tym bardziej ze bardzo lubie makowce,także dziękuje za pięknie opopwiedziany przepis i trzymaj kciuki Aleex żeby moje makowce choć trochę były podobne do Twoich :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że wróciłaś, Ilonko :) Makowce nie są takie straszne, daj znać jak wyszły :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  2. Maku nie mielimy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Używamy (jak napisałam w 1 punkcie składników masy makowej)
      • 500 g suchego maku mielonego
      Jest dostępny w torebkach w marketach i sklepach,
      Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  3. Mam pytanie.
    Makowiec polany jest lukrem jasnym i ciemnym. Z czego zrobiony jest ciemny lukier.
    Pozdrawiam serdecznie
    Wiesiek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ciemne na wierzchu to czekolada, miejscami prześwituje mak :) Pozdrawiam serdecznie, Aleex :)

      Usuń