.

.

sobota, 18 grudnia 2010

Torcik chałwowy wg Aleex





Jutro imieniny Daria. Jak zwykle pięć dni przed Wigilią. W tym roku zaprosiliśmy gości w drugi dzień świąt, ale ciasto, oczywiście, przygotuję. Będzie świetnym poczęstunkiem dla dalszych znajomych, którzy tego dnia przyjdą z życzeniami do mojego męża. Aby uświetnić tę okazję, upiekę torcik chałwowy. Inspirował mnie ten przepis, który lekko zmodyfikowałam. Dario na pewno będzie zachwycony. Wilgotny, puszysty biszkopt czekoladowy jest przełożony oryginalnym kremem z chałwą. Całość jest zwieńczona drobinkami gorzkiej czekolady, które doskonale balansują smak. Przepyszny.

Składniki:

Ciasto:
• 8 jajek
• 1 szklanka cukru + cukier waniliowy
• 2 duże budynie czekoladowe bez cukru (na 3/4 litra mleka każdy)
• 1/3 szklanki mąki ziemniaczanej
• 2 łyżeczki proszku do pieczenia
• 1 łyżka kakao

Masa:
• 2,5 szklanki mleka
• 1 łyżka mąki pszennej
• 1 łyżka mąki ziemniaczanej
• ½ opakowania budyniu waniliowego bez cukru (normalnego, na 1/2 litra mleka)
• 3 żółtka
• 1,5 kostki masła (300 g)
• chałwa waniliowa (15 dag)

Dodatkowo:
• gorzka czekolada

Sposób przygotowania:

1. Przygotować biszkopt: białka ubić z cukrem na sztywną pianę, dodać żółtka. Mąkę, budynie, kakao i proszek do pieczenia wymieszać. Przesiać przez sitko na pianę, delikatnie, ale dokładnie wymieszać. Ciasto wylać na dużą blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni C przez 35 – 40 minut. Sprawdzić patyczkiem. Wystudzić na kratce. Po wystudzeniu przekroić na dwa blaty.









2. Masa: 1,5 szklanki mleka zagotować. W drugiej części rozmieszać żółtka, mąki, budyń. Mieszaninę wlać do wrzącego mleka, mieszać, aż zgęstnieje. Ugotowany budyń ostudzić.
Miękkie masło utrzeć z dodatkiem zimnego budyniu na puszystą masę. Na koniec wkruszyć chałwę. Dokładnie zmiksować (ja robiłam to końcówką blendera).







3. Na dolny blat ciasta wyłożyć 2/3 masy chałowej. Przykryć wierzchnim blatem. 1/3 kremu rozsmarować na wierzchu ciasta. Oprószyć obficie startymi drobinkami gorzkiej czekolady.









Smacznego.

24 komentarze:

  1. o rany, musi być pyszne! na Święta już mam zestaw ciast w głowie, ale może na nowy rok bym wypróbowała?:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Olu, jest pyszne :))) Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  3. a cukru do masy nie trzeba?
    starczy chalwa

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja nie dodawałam. Chałwa jest tak słodka, że wystarczy jej słodycz. Jeśli ktoś jednak lubi słodkie masy, to można dodać np. 2 łyżki cukru do gotowanego budyniu. Pozdrawiam, Aleex.

    OdpowiedzUsuń
  5. pyszne! co prawda opadł mi tradycyjnie biszkopt ale rodzina zachwycona, zrobiłam z okazji moich urodzin:)

    OdpowiedzUsuń
  6. witam w przepisie na mase nie ma budyniu jak i ile mam go zrobic prosze o szybką odpowiedz biszkopt juz mam gotowy:)))

    OdpowiedzUsuń
  7. agnes - dzięki za uwagę. Dodaj pół opakowania sypkiego budyniu waniliowego. Pozdrawiam, Aleex.

    OdpowiedzUsuń
  8. dziekuje:))sernik smakosi mam juz zrobiony -pyszny

    OdpowiedzUsuń
  9. witam,w przepisie sa 2 duze opakowania budyniu czekoladowego-- ilu gramowe maja byc te duze opakowania. dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  10. Te duże budynie są na 3/4 litra mleka każdy. Nie znam ich wagi, ale wyraźnie jest napisane na opakowaniu "duży budyń na 3/4 litra mleka". Pozdrawiam, Aleex.

    OdpowiedzUsuń
  11. ...dziekuje za odpowiedz,mam jeszcze jedno pytanie czy do masy tez ma byc -pół opakowania budyniu na 3/4 litra/tego duzego/? dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  12. Do masy dodajemy pół opakowania normalnego budyniu, na 1/2 litra mleka:))) Pozdrawiam, Aleex.

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam! W jakiej dużej formie pieczemy ten torcik i drugie pytanie czy ma Pani patent na biszkopt, aby nie opadał. Już ubijałam białka do nieprzytomności( oczywiście mojej), mieszałam żółtka z octem, rzucałam nim o blat(mój mąż myślał, że wpadłam w szał)i nic. Moje wydanie biszkopta, bez względu na wielkość formy ma zawsze wysokość na jeden blat a nie na dwa czy więcej. Pozdrawiam
    Lidia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj piekłam to ciasto, świetne :) tylko jak dla mnie zdecydowanie za mało chałwy. Lidio, ja zrobiłam tak: białka jak najświeższe ubiłam ze szczyptą soli, jak się ubiły na ciut mniejszych obrotach powoli dosypywałam cukier i cukier waniliowy, potem wrzuciłam żółtka, potem na najniższych obrotach resztę suchych składników. Piec musi by już nagrzany, nie otwiera go przy pieczeniu biszkopta. Przy okazji, ciotka kucharka powiedziała mi, że biszkopt z kakao bardzo łatwo opada. Powodzenia!

      Droga Autorko, dziękuję za przepis na czarny biszkopt, który - jako pierwszy w życiu - mi nie opadł :)

      Usuń
  14. Już wiem jaka jest wielkość formy, bo doczytałam, że duża ,ale co do dalszej treści powyższego postu, czekam na odpowiedż z niecierpliwościa.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ponieważ czytam Pani blog od dawna lecz dopiero wczoraj wczytałam się w niego i też znalazłam uwagi co do biszkopta, zastosowałam i muszę przyznac że biszkopt do powyższego torcika ładnie mi wyrósł i ogólnie ciasto super. Jedna uwaga albo więcej chałwy do kremu która da więcej słodyczy, albo dosłodzić cukrem pudrem jak ja to zrobiłam. Zaznaczę że nie lubię słodkich ciast i jak pierwszy raz upiekłam padł wyrok wśród gości: ciasto pyszne ale mało słodkie. Lidia

    OdpowiedzUsuń
  16. Wspaniale że dodałaś zdjęcia podczas robienia ciasta a nie tak na większości blogach, tylko skończnoego ciasta.. Ciasto prezentuje się pięknie. Jestem tylko ciekawa czy masa nie spływa..
    A przedostatnie zdjęcie z tacą ciast boskie :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciasto jest przepyszne! Właśnie zrobiłam je, bo tata ma urodzinki i wszyscy byli zachwyceni. Aleex Twoja kuchnia wymiata :D Dziękuję i pozdrawiam.Hania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i zapraszam do korzystania :) Cieszę się, że torcik smakował :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    2. Witam pieklam wczoraj, pierwszy raz w zyciu wyrosl mi taki piekny biszkopt(a pieke nie malo) i nie opadl rewelacja.

      Usuń
  18. Witam. Aleex co to za ciasta na przedostatnim zdjeciu.ten z lewej? A z prawej biszkopt z makiem? Oba sa ciekawe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To z lewej to orzechowiec z masą budyniową, a z prawej (z makiem) to makowa śnieżynka. Oba pyszne. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  19. Bardzo dobre ciasto :) biszkopt rewelacja! Do masy dodałam troszkę więcej chałwy .

    OdpowiedzUsuń