.

.

piątek, 24 sierpnia 2012

Malinówka wg Aleex



Pamiętacie jesienne wspólne pieczenie pierników na święta Bożego Narodzenia? Dziś proponuję również wspólne przygotowanie pysznej nalewki malinowej, czyli malinówki. Początkowo miałam zamieścić przepis za kilka tygodni, ale zdecydowałam, że łatwiej będzie robić ją razem etapami. Przecież teraz są jeszcze maliny, a później owoce mogą już zniknąć ze straganów. Macie ochotę na malinówkę? Macie trochę odwagi, by ją przygotować? No to do dzieła.

Składniki:


• 2 kg dojrzałych malin
• 1 l spirytusu
• 1,2 – 1,5 kg cukru
• 1 litr wódki

Sposób przygotowania (etap I):

1. Dojrzałe maliny zważyć, umyć, odsączyć.



2. Owoce wsypać do słoja.


3. Maliny zalać spirytusem.


4. Jeśli będą wystawały ponad poziom alkoholu, lekko przygnieść ręką.


5. Przykryć. Postawić na 2 tygodnie w zacienionym miejscu.


Do nalewki wrócimy 07. września, czyli za 2 tygodnie w piątek.

Aleex.

ETAP II

Przypominam składniki, które są nam potrzebne do zrobienia nalewki:

Składniki:

• 2 kg dojrzałych malin
• 1 l spirytusu
• 1,2 – 1,5 kg cukru
• 1 litr wódki

Do tej pory wykorzystaliśmy już maliny i spirytus, teraz czas na cukier.

Sposób przygotowania:

1. Zlać spirytus nasączony malinami do słoja lub butelki – przefiltrować, aby płyn był klarowny. Ja użyłam kilku filtrów do kawy.



2. Zamknąć szczelnie butelkę i odstawić do szafki.
3. Maliny zasypać cukrem. Ja wsypałam najpierw 1 kg, wymieszałam, a resztę wysypałam na wierzch.



4. Maliny z cukrem zostawić na stole w zamkniętym słoju. Powinny stać kilka dni aż do rozpuszczenia się cukru.
5. Po tym czasie przejdziemy do etapu III.

Aleex.

ETAP III

Przypominam składniki, które są nam potrzebne:

Składniki:

• 2 kg dojrzałych malin
• 1 l spirytusu
• 1,2 – 1,5 kg cukru
• 1 litr wódki

Do tej pory wykorzystaliśmy już maliny, spirytus i cukier, teraz czas na wódkę.

Sposób przygotowania:

6. Zlać sok z malin, który się wydzielił podczas połączenia malin z cukrem.




7. Sok z malin połączyć ze spirytusem przefiltrowanym podczas etapu I.



8. Zamknąć szczelnie butelkę i odstawić do szafki.


9. Maliny zalać 1 litrem wódki. Trzymać około tygodnia, aż maliny oddadzą do alkoholu całe swoje dobro.



10. Po tym czasie przejdziemy do etapu IV.


Aleex.

ETAP IV
Przypominam składniki, które są nam potrzebne na nalewkę:

Składniki:

• 2 kg dojrzałych malin
• 1 l spirytusu
• 1,2 – 1,5 kg cukru
• 1 litr wódki

Do tej pory wykorzystaliśmy już maliny, spirytus i cukier oraz wódkę.


Sposób przygotowania:

1. Maliny zanurzone w wódce przecedzić i dokładnie odcisnąć. Przydadzą się tutaj mocne, męskie ręce. Pulpa owocowa nie będzie już potrzebna.



2. Sok ze spirytusem dodać do wódki. Wymieszać.



3. Otrzymany alkohol wlać do jednego słoja. Ja jeszcze raz całość przecedziłam.


4. Trzymać alkohol w słoju około tygodnia.


Po tym czasie malinówkę przefiltrować i rozlać do butelek.



5. Odstawić nalewkę na 3 miesiące. Po tym czasie jest gotowa do spożycia.


Smacznego, Aleex.

41 komentarzy:

  1. Na taką nalewkę najlepsze są leśne maliny..... Bardziej aromatyczne. A co robisz z owocami po scedzeniu.? Jakoś nie mogę ich wykończyć, co innego wiśnie czy czereśnie z nalewek, te idą szybko :-)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy je zmiksować, przetrzeć przez sito i masz pyszny mus do deserów dla dorosłych. Pozdrawiam, Aleex.

      Usuń
  2. A do przełożenia ciasta po dodaniu galaretki do takiego musu??? Może też by było dobre, dziękuję za podpowiedź , o musie nie pomyślałam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można mus zmieszać z galaretkę, oczywiście :))) Może być z tego także świetny wierzch ciasta :)))

      Usuń
  3. Jakie można jeszcze owoce wykorzystać do takiej nalewki ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różne: wiśnie, truskawki, śliwki, brzoskwinie, jeżyny. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  4. Witam Cię Aleex. Czy mogę spirytus zastąpić wódką? Lubimy troszkę "lżejsze naleweczki"...więc boję się, że ta na spirytusie będzie strasznie mocna :)
    Dziękuję z góry za podpowiedź :) Pozdrawiam. Dominika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dominiko - raczej nie. Nalewki są robione na mocnym alkoholu, który później, po zmieszaniu z sokiem i leżakowaniu, nieco łagodnieje. Jeśli wolisz łagodniejsze trunki, można w kolejnej fazie rozcieńczyć alkohol syropem. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  5. A ja zrobiłam taką, może kiedyś spróbujesz
    120 szt. malin, 50 szt.liści malin, 1 kg cukru, 2 łyżki kwasku cytrynowego, 1,5 litra wody, chwilkę pogotować,odstawić na 24 godz.
    Przecedzić, dodać 1/2 litra spirytusu.
    Wyszła zabójcza, ale jeszcze stoi do przegryzienia się.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za przepis. Może w następnym sezonie wybiorę tę wersję malinówki? Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  6. polecam nalewkę z aronii:1,2 kg aronii,400 liści z wiśni,zagotować w 3 l wody + 2 kwaski cytrynowe +1,5 kg cukru, gotować ok 30 min.Przecedzić i gdy wystygnie dodać 1 l spirytusu, polecam p.ychota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dano - przepis na aroniówkę jest na blogu :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  7. Ile litrów nalewki wyjdzie z tylu składników?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinno wyjść około 3,5 litra lub więcej. Wszystko zależy od ilości soku pozyskanego z owoców. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  8. Witam!!!
    Ja jestem na ostatnim etapie i mam pytanko odnośnie pozostałych owoców, do jakiego konkretnie deseru czy ciasta mogła bym je wykorzystać i czy mogłabym je ewentualnie zamrozić bo mam uroczystość w październiku to bym wykorzystała. Pozdrawiam Jagna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owoce możesz wykorzystać do wielu różnych ciast i deserów. Możesz też zamrozić i użyć za jakiś czas. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  9. czy ja mogę pierwsze zasypac cukrem- potem spirytusem. zamienic etap 1 z 2. bo dzisiaj ani jutro nie kupie %, a maliny padną. hm?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro tak, to zrób nieco inną wersję malinówki. Kieruj się tym sposobem wykonania:
      http://kuchniaaleex.blogspot.com/2010/06/nalewka-wisniowa-wg-aleex.html
      ale zachowaj proporcje z tego przepisu. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  10. spirytus mam rozcienczyc?

    OdpowiedzUsuń
  11. czy spirytus dso zalania malin nalezy rozcienczyc czy moze byc 96 procent

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli wymagałby rozcieńczenia, napisałabym o tym w przepisie. Używamy przepisu w normalnej (mocnej) postaci. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  12. Czy pozostawienie słoja na 2 tyg. w ciemnym miejscu ze spirytusem ma być szczelnym zamknięciem ?!

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam:)
    Przykryć? Postawić na 2 tygodnie w zacienionym miejscu... tzn. zakręcić szczelnie czy po prostu przykryć tylko ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słój należy szczelnie zakręcić, ponieważ w innym wypadku alkohol wyparuje. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  14. Witam! Czy maliny muszą być świeże czy można użyć mrożonych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepsze są świeże, ale jeśli masz tylko mrożone, też możesz zrobić z nich nalewkę. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  15. Najlepsze efekty zapachowe uzyskuje się zalewając maliny na 24 h, potem zlewamy spirytus i zalewamy następna porcję malin. Dostajemy czysty kolor i przed wszystkim zapach.

    OdpowiedzUsuń
  16. Czy móżna dodać trochę wody żeby było więcej nalewki i była troszke slabsza w % ? Z tego przepisu ile wyjdzie litrów nalewki?

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam. Cz można dodać do nalewki wody by była troszkę lżejsza i wyszlo jej wiecej? Ile litrow wychodzi z twojego przepisu?

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja ze swojej strony dodam, że pozostałe po procesie maliny wykorzystałam do zrobienia lodów :) odciśniętą pulpę malinową zmiksowałam z ricottą i mascarpone. Proporcje moje, smakowałam proces, dodałam troszkę cukru a masę włożyłam do pudełek po serkach i do zamrażalnika :) gotowe były już na drugi dzień ale trzeba uważać! to lody z promilami więc ostrożnie ;))) a sama nalewka miodzio... w tym roku również ją zrobię :) pozdrawiam Małgorzata

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam serdecznie.
    Na wstępie chciałbym pogratulować talentu kuchennego, naprawdę pozostaje jedynie pozazdrościć takiego talentu !!!
    Mam pytanie apropos malinówki: jakiej mocy nabiera nalewka po tych 3 miesiącach, niestety nie mam jak sprawdzić bo urządzenie, które mam mierzy % w roztworze bez cukru...
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, nigdy nie mierzyłam. Jest wystarczająco mocna i świetna w smaku. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  20. Dzień dobry! To tak na początek. Goszczę u Pani o niedawna, ale już korzystam z przepisów. Malinówka we czwartek przejdzie do etapu drugiego. A maliny niespotykane bo żółte. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Pozdrawiam serdecznie Joanna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj w mojej kuchni, Joanno :) Zaintrygowałaś mnie wyborem koloru malin. Jestem ciekawa, jaki efekt uzyskasz. Pochwalisz się, prawda? Czekam na wieści. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    2. Dzień dobry! Malinówka już sobie leżakuje czekając świąt. Wyszła mocna, porządnie grzeje, ale z racji innego rodzaju malin w smaku też jest inna. Ma posmak lekko kwaskowy, taki jakby się dodało soku z cytryny. Jednakże eksperyment udany. Dziękuję za przepis. Będę z niego korzystać. Pozdrawiam serdecznie Aśka!

      Usuń
  21. Start. Zalane :) za 2 tyg. Cukier.

    OdpowiedzUsuń
  22. Start. Zalane :) za 2 tyg. Cukier.

    OdpowiedzUsuń
  23. Robiąc wg przepisu. Juz powoli kończę. Ile procentów wyjdzie?

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie wolno malin zalewać czystym spirytusem. Tak mocny alkohol pozamyka ścianki komórkowe i te nie wyekstrahują dostatecznie. Nalewka będzie miała nijaki smak. Polecam mieszaninę o stężeniu 70% :)

    OdpowiedzUsuń