.

.

niedziela, 9 grudnia 2012

Kaczka faszerowana boczkiem i ziemniakami wg Aleex



Dziś zapraszam na kaczkę faszerowaną boczkiem i ziemniakami. Kiedy znalazłam ten przepis, od razu mnie zainteresował. Piekłam już kaczkę wielokrotnie, ale najczęściej bez nadzienia. Nie przepadamy za farszem owocowym, więc połączenie ziemniaków i boczku zaintrygowało mnie. Postanowiłam wypróbować taki sposób przygotowania kaczki od razu. Bardzo ciekawa jest marynata – można ją wykorzystywać do innego rodzaju mięs. Oryginalnie smakuje farsz. Przypomina nieco placki ziemniaczane. Z tego powodu nie podałam kaczki z ziemniakami. Dodatek surówki wystarczył w zupełności. Mięso jest mięciutkie i delikatne, naprawdę smaczne. Jeśli lubicie kaczkę, może zainteresuje Was taki sposób jej przygotowania. Spróbujcie...

Składniki:

marynata:
• 2 litry wody
• 200 ml czerwonego wytrawnego wina
• 8 ziarenek ziela angielskiego
• 8 ziarenek jałowca
• 5 podartych listków laurowych
• 7 ząbków czosnku
• 2 łyżki majeranku
• 1 pełna łyżka soli do peklowania lub 5 łyżek soli kuchennej

Ponadto:
• 1 kaczka
• 1 kg ziemniaków
• 30 dag boczku wędzonego
• 2 duże cebule
• pęczek natki pietruszki
• przyprawy - majeranek, czerwona słodka papryka, sól, pieprz, gałka muszkatołowa

Sposób przygotowania:

Dzień wcześniej:
1. Sprawić kaczkę – usunąć szyję, pozostawiając jak najwięcej skóry przy tuszce – moja kaczka była już jej pozbawiona.
2. Przygotować marynatę: zagotować wodę, zestawić z ognia. Dodać wino i przyprawy. Ostudzić.



3. Marynować kaczkę w przestudzonej marynacie w wysokim garnku (marynata powinna przykryć całą kaczkę).


Przygotowanie farszu:
4. Ziemniaki obrać, pokroić na kawałki i zmiksować w blenderze jak na placki ziemniaczane.


5. Ziemniaczaną masę wyłożyć na gęste sitko i zostawić do odsączenia.


6. Boczek i cebulę pokroić w drobną kostkę i zrumienić na patelni. Przełożyć do miski.


7. Ziemniaczaną masę przełożyć do miski z boczkiem i cebulką, wymieszać.


8. Dodać cały pęczek drobno posiekanej natki pietruszki, łyżeczkę majeranku, szczyptę startej gałki, sól i pieprz. Wyrobić na jednolitą masę.


Faszerowanie i pieczenie kaczki:
9. Kaczkę wyjąć z marynaty, oczyścić z listków i kawałków ziela.
10. Zszyć skórę przy szyi. Moja tuszka miała jeszcze pęknięcie przy udku, które również zszyłam.


11. Kaczkę chwycić na nogę szyją ku dołowi i od strony kuperka nakładać farsz.
12. Od czasu do czasu potrząsnąć tuszką tak, aby farsz przesunął się do szyi.


13. Po napełnieniu kaczki farszem, zszywamy na okrętkę otwór przy kuperku tak, aby farsz nie mógł wypłynąć (choć mój trochę wyszedł).


14. Kaczkę natrzeć słodką mieloną papryką i odrobiną majeranku, obłożyć wiórkami masła.


15. Tuszkę włożyć do rękawa, wlać 2 szklanki wody z przyprawami (najlepiej wlać wodę do miski, w której nacieraliśmy przyprawami kaczkę, wymieszać i przelać do rękawa) i piec przeszło 2 godziny w piekarniku nagrzanym do 180 stopni C.


16. Po upieczeniu podzielić na porcje.


17. Podawać z ulubioną sałatą.


Smacznego.

22 komentarze:

  1. A u mnie w zamrażarce leży wiejska kaczuszka i czeka,aż wymyślę co z nią zrobić:) Dzięki za super pomysł! Teraz już wiem co do niej włożyć,bo do mnie też nie przemawiają nadzienia z jabłek czy pomarańczy:( Jutro będzie kaczka! A dziś na deser mam orzeźwiającego cytrynowca,a w spiżarce dojrzwają pierniki-oczywiście według Twoich przepisów. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. ja lubie w kaczce nadzienie z mięsa ale, że moim ulubionym daniem są placki ziemniaczane to myślę, że Twój przepis to dla mnie strzał w 10! a że w zamrażarce siedzi poluzowana kaczka to tylko piec!

    OdpowiedzUsuń
  3. pysznie wygląda, chętnie bym taką zjadła na obiad:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj Alex,
    dziękuję za wspaniały przepis, mam tylko pytanie,ile kaczuszka ma leżeć w tej marynacie?
    Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kaczkę możesz zostawić w marynacie nawet przez całą noc, ale kilka godzin też wystarczy. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    2. Witam.Mam pytanko..nie mam rękawa i piekę kaczuszkę w worku co zawsze używam do kurczaka czy mam zamknąć ten worek?

      Usuń
    3. W worku czyli w torebce do pieczenia, rozumiem? Jeśli tak, torebka musi być zamknięta. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  5. Witam jestem Łukasz marynatę właśnie przygotowałem jutro dalszy ciag prpgramu a w domu tak pachnie ze już głodny jestem:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Łukaszu - mam nadzieję, że wytrzymasz do jutra, a jutro wszystko będzie pyszne :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  6. jasne ze wytrzymam kaczka marynuje się już w lodówce :) w sumie to kaczki bo robię dwie :D

    dodam ze wyluzowałem kaczkę będzie łatwiej porcjować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyluzowałeś ? To świetnie, podziwiam :) Ja się nie odważyłam, jeszcze :) Pozdrawiam i życzę smacznego. Aleex :)

      Usuń
  7. Kaczka jest cudowna soczysta, a farsz cudny. Pierwszy raz robiłam kaczkę, ale przepis jest genialny. POLECAM i DZIĘKUJĘ!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że smakowało :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  8. Super przepis! Robię już 2 raz bo mąż tylko tak chce jeść kaczke :) Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Wam smakuje :))) Pozdrawiam i życzę smacznego :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  9. Cześć,
    nie robiłam jeszcze kaczki stąd moje pytania:
    czy wino jest konieczne? czy mozna zastąpić czymś innym?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym przepisie jest konieczne. Możesz też zrobić kaczkę tak:
      http://kuchniaaleex.blogspot.com/2011/08/kaczka-pieczona-wg-aleex.html

      Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
    2. Czy może poleżeć w tej marynacie24h?

      Usuń
    3. Tak, może :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  10. Odpowiedzi
    1. Fajnie, że smakowała :) Pozdrawiam serdecznie, Aleex :)

      Usuń
  11. Przepis jest super, robiłam kaczuszke, robiłam też z tego przepisu gąske była świetna i dziś też gęś, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń